Jenz flishugg på Volvo lastbil

jenz_flisbil_volvo_fh

Jenz har levererat en Hem 583 R flishugg monterad på ett Volvo FH-chassi. Det är den första Jenz som monterats på en Volvo och har levererats till en kund i Estland.

– Det kom inte som någon överaskning att en kund i Estland ville ha sin Jenz flishugg monterad på ett Volvochassi, eftersom Volvo uppfyller de speciella kundbehoven i det glesbefolkade skandinavium och de baltiska länderna, säger Stefan Müller, forsknings- och utvecklingschef på Jenz.

Ofta är arbetsplatserna långt från hemmet och förarna är ofta ute och flisar betydligt längre perioder än sina kollegor på kontinenten. Den komfort som förarhytten ger är mycket viktigare i dessa fall – det måste trots allt vara en blandning av arbetsplats och sovrum. Utöver detta bör flishuggsekipaget åtminstone delvis anpassas för ojämna och dåliga vägar, vilket inte nödvändigtvis är fallet för de flesta flishuggar på kontinenten.

Volvo uppfyller båda dessa krav, eftersom den också är tillgänglig med ett mediumhögt chassi, vilket inte fallet med andra tillverkare. Kunden beställde en FH 16 med 550 hästkrafter och 4-axlat tridemchassi som flishuggsbas.

– Med Volvo chassit var vi tvungna att ha drivkällan på en annan plats längs drivlinan jämfört med MAN-bilarna som vi hittills använt när vi byggt våra flishuggsekipage förklarar Stefan Müller och fortsätter: – Volvo finns inte med framhjulsdrift och driver endast med de första två bakaxlarna. Av denna anledning användes en effektdelare för att styra kraftflödet antingen till flishuggen eller bakaxlarna.

Alla drivkomponenter är också avsedda för detta ändamål som ”heavy duty” komponenter.

På grund av drivlinan är hjulbasen något längre på Volvon, men enligt Stefan Müller är det en fördel eftersom både den första och sista axeln styr. Det innebär att bilen trots sina fyra axlar blir mycket manövrerbar.

Att bygga en flishugg på ett 4-axlat tridemchassi erbjöd också ingenjörerna ytterligare en fördel.

– Med en axel fram och tre bak har vi fortfarande tillräckliga reserver i fråga om vikt och längd, förklarar Stefan Müller. Det innebär att andra flishuggar, till exempel Jenz HEM 593 R eller Jenz HEM 821 R, också kan byggas på utan att behöva specialgodkännande.

– Detta är ett helt annorlunda ekipage än de vi byggt tidigare, och det kan leda till en översyn av frågan: kranhytt eller förarhytt med fönster i bakkant av hytten, avslutar Stefan Müller.

© Anläggningsvärlden 2018.
info@anlaggningsvarlden.se