På bilmässan i Los Angelses premiärvisade Fiat Chrysler en ny Jeep pickup – The Gladiator. Det är en ombyggd Wrangler som med amerikanska mått mätt är en medelstor pickup. Tanken är att man ser en återuppbyggnad av segmentet medelstora lastbilar som varit stendött i USA sedan sju år tillbaka.
Jeep pickupen Gladiator som debuterade på Los Angeles auto show är väldigt lik Wrangler och faktum är att det i grunden är en Wrangler, men Jeep är angelägna om att understryka att det är mer än en Wrangler med lång ram och flak.
– Gladiator är en dedikerad pickup och kunderna vill ha riktiga pickuper, säger, Tim Kuniskis, ny chef för Jeep i Nordamerika. Det är en viktig skillnad för Jeep, som vill få gamla Wrangler-kunder att återupptäcka det växande segmentet mellanstora pickuper.
Till en början erbjuds Gladiator med en bensindriven 3,6 liters V-sexa på 285 hästkrafter. Lastkapaciteten är på cirka 750 kilo. År 2020 planeras det även att lanseras en 3,0 liters turbodiesel. Bensinmotor kan kombineras med ett åttastegad automatlåda alternativt med sexväxlad manuell. Dieseln kommer endast finnas med automatlådan. Den 2,0 liter stora CNG-motorn som finns till Wrangler kommer inte lanseras i Gladiator.
Gladiatorns fällbara mjuka topp fungerar som i Wrangler, liksom hardtopen med löstagbara paneler över framsätena. Dörrarna lyfter man av lika lätt som på Wrangler, och vindrutan viks ner. Gladiator är väl i första hand inte en arbetsbil, utan snarare en fritidsbil av äkta amerikanskt snitt. Om den kommer till Sverige är i skrivande stund inte känt. Inte heller priserna är offentliggjorda.
© Anläggningsvärlden 2018.
info@anlaggningsvarlden.se