Jättekranen vid Uppsala domkyrka demonterad

Tornkranen som sedan april 2019 stått vid Uppsala domkyrka är nu demonterad och bortfraktad i sektioner. Kranen har en räckvidd på 140 meter och har använts vid renoveringen av tornspirorna på kyrkans båda torn. Foto: Per Eriksson.

Sedan april 2019 har renoveringen av tornspirorna på den 118,7 meter höga Uppsala domkyrka pågått. För att kunna nå tornets topp byggdes en tornkran med en räckvidd på 140 meter intill domkyrkan. Arbetet är nu avslutat och tornkranen demonterad.

Det var i april 2019 som arbetet med att renovera de över 10 meter höga och 4,2 ton tunga spirorna i de bägge tornens toppar startade.

För att det skulle vara möjligt att renovera tornsprirorna på tornen köpte Svenska Kyrkan en tornkran från Liebherr. Tornkranen hade en räckvidd på 140 meter och var Sveriges högsta fristående byggkran. För att kranen skulle stå stadigt gjöts det en tio gånger tio meter stor betongplatta intill kyrkan, som fungerade som ett fundament för kranen.

För att komma åt tornkrönen byggdes en byggställning med bygghiss upp till 52 meter. Därefter har uppstigning skett genom befintlig spiraltrappa inne i tornen. På ungefär 90 meters höjd monterades en tillfällig byggställning. ”Fågelburen” som den har kommit att kallas är byggd nere på backen och väger cirka 7 ton och lyftes på plats av Liebherrkranen. 

Två mobilkranar från Bin-Sell användes vid demonteringen och transport av tornkranen.

– Det är otroligt imponerande att man för hundra år sedan lyckades resa de här tornen när vi i dag, med alla hjälpmedel man kan tänka sig, har svårt att demontera dem, säger Viktor Wadelius, projektledare på PE Projektering & Management som ansvarat för renoveringen.

När tornspiran på det norra tornet monterades ner togs även byggställningen ner och i början av juni förra året lyftes på plats på det södra tornet så att arbetet med att montera ner den andra tornspiran  kunde påbörjas.

Nu är båda spirorna renoverade och återmonterade på de båda tornen igen.

Demonteringen av tornkranen inleddes den 15 november genom att kranföretaget Bin-Sells riggade upp en mobilkran som användes vid demonteringen. Arbetet avslutades på fredagen samma vecka.

Det var beräknat att arbetet skulle pågå fram till 2023, men teamet bakom renoveringen har jobbat på bra och är alltså klara två år tidigare än beräknat.

– Den största utmaningen med detta projekt har varit höjden och tyngden på de objekt vi jobbat med och att det varit så extremt svårtillgängligt. Det ihop med logistiken kring kyrkan med besökare och övriga som rört sig runt omkring, säger Viktor Wadelius till SVT Uppland.

© Anläggningsvärlden 2021.
per@anlaggningsvarlden.se

När tornkranen stod monterad vid Uppsala domkyrka var räckvidden 140 meter. På bilden syns även den 7 ton tunga ”fågelburen” som då satt på högra tornet.