Grönt ljus för byggstart av fyrspår mellan Stockholm och Uppsala

Regeringen ger klartecken för fyrspåret mellan Uppsala och Stockholm. Byggstart är beräknat till 2025-2027.

Regeringen har beslutat om byggstart för utbyggnaden av fyra spår från Uppsala till Stockholm.

Den 9 mars beslutate regeringen om byggstarter för en rad olika infrastrukturprojekt.Bland annat får utbyggnaden av fyra spår från Uppsala till Stockholm grönt ljus och ska förberedas för byggstart 2025–2027.

– Det är många som arbetspendlar mellan Uppsala och Stockholm och Ostkustbanan räcker inte till. Nu ger vi klartecken för att förbereda byggstart av fyrspår för att öka kapaciteten och möjliggöra ökat bostadsbyggande och Arlandas fortsatta tillväxt, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm har kapacitetsbrister samtidigt som arbetspendling väntas öka ytterligare. En spårutbyggnad gör det möjligt möjligt att hantera pendeltågtrafik och fjärrtrafik åtskilt, vilket innebär möjlighet till stopp på fler lokala platser. Genom utbyggnaden hanteras även befolkningstillväxten och det ökade bostadsbyggandet i Uppsala- och Stockholmsområdet.

I dagsläget förs diskussioner om en rad etableringar inom bland annat life science, livsmedelsindustri och batteriteknik. Större rörlighet på arbetsmarknaden, kunskaps- och tjänsteutbyte i en större region och kortare restider möjliggörs genom utbyggnaden av fyra spår och är en absolut förutsättning för att möta näringslivets behov, anges i yttrandet, menar Uppsala kommun.

Utbyggnaden ingår i den nationella planen för transportinfrastruktur och omfattar byggande av ytterligare två spår mellan Myrbacken och Uppsala C, totalt cirka 23 kilometer dubbelspår. Regeringen har beslutat att utbyggnaden får förberedas för byggstart 2025–2027.

Uppsala räknar med en mycket kraftig tillväxt de närmaste årtiondena. Antalet invånare kan år 2050 bli 340.000, vilket förutsätter att 33.000 nya bostäder och tusentals arbetsplatser byggs i södra Uppsala. Det ställer bland annat krav på en kapacitetsstark kollektivtrafik.

© Anläggningsvärlden 2023.
info@anlaggningsvarlden.se