Full fart hos Maskinia

Carl-Johan Sunnerfjord, försäljningschef för Doosan på generalagenten Maskinia har bråda dagar. Sedan två år tillbaka har Doosan rullat ut maskiner i den nya 7-serien. Enligt Johan har den koreanska maskintillverkaren inte drabbats av komponentbrist vilket innebär korta leveranstiden, som i sin tur ger ökade marknadsandelar på svenska marknaden. Foto: Per Eriksson.

Efter att ha tvingats till uppehåll förra året på grund av pandemin kunde Maskinidagarna 2021 arrangeras den 12-13 november på Maskinias huvudkontor i Linköping. Dagarna blev mycket lyckade tyckte besökare, utställare och ledningen på Maskinia och det hela slutade i med ett besöksrekord.

Maskinia har arrangerat Maskinidagarna på sin anläggning under många år nu och man var förstås glada över att man återigen kunde ordna denna visning. Det visades många maskinnyheter och i centrum stod de nya maskinerna från Doosans DX7-serie.

De nya hjulgrävarna DX140W-7 och 160W-7 som är en del av den nya generationen grävmaskiner från den koreanska tillverkaren lanserades i augusti.

DX140W-7 och DX160-7 kommer bland annat som standard med den nya Auto Digging Brake-funktionen, som automatiskt håller färdbromsen i läge när maskinen stannar, utan att föraren måste trampa på bromspedalen.

Maskinia, generalagent i Sverige för Doosan, Case och Bergmann arrangerade traditionsenligt Maskiniadagarna den 12-13 november på sin anläggning i Linköping. I centrum stod de nya hjulgrävarna Doosan DX140-7 och DX160-7 som delvis är utvecklade i Sverige.

Joystickstyrning är ett nytt alternativ som gör det möjligt för föraren att styra maskinen med hjälp av joystickens tumhjul (utan att använda ratten) när man arbetar och kör i arbetsläge. Maskinerna har bomdämpning som standard och det nya UltraSonic-system som är bakre rörelsedetektorer.

– Det är med viss stolthet jag kan berätta att de nya hjulgrävarna delvis är utvecklade i Sverige, säger Carl-Johan Sunnerfjord, försäljningschef för Doosan på Maskinia.

– Under utvecklingsarbetet med de nya maskinerna kom det en delegation med Doosaningenjörer hit för att studera hur vi i Sverige använder hjulgrävmaskiner med bland annat många redskapsbyten. De åkte runt på ett flertal byggarbetsplatser för att få feedback från maskinförarna och studera arbetsmomenten. De har stor respekt för maskinförarnas kunnande och anser att vi i Sverige är ledande på hanteringen av dessa maskiner.

På Maskinadagarna visades också de nya hjullastarna från Case. Bland nyheterna finns nya steg V-motorer, stolsintegrerad fyrspakställ och utökade serviceintervaller. Precis som tidigare G-serien består även G2 Evolution av sju storlekar där samtliga uppfyller steg V-kraven utan EGR. 

Även de nya lastarna som Doosan lanserade förra året fanns på plats. I den första fasen lanserades sju modeller och i år tillkom ytterligare fyra modeller. På Maskiniadagarna visades modellerna DL580-7, DL480-7 och DL380-7. Alla med steg V-motorer från Scania.

– Vi är mycket nöjda med Maskiniadagarna i år, avslutar Marknadsansvarige Daniel Gustavsson, att bjuda in kunderna till en sådan här aktivitet skapar en närhet mellan Maskinia och kunden. Här kan kunden titta på våra nya maskiner, lokaler och verkstad i sin egen takt och vår personal finns på plats för frågor.

© Anläggningsvärlden 2021
per@anlaggningsvarlden.se

– Just nu tar vi marknadsandelar med stormsteg, berättar Daniel Gustavsson, marknadsansvarig på Maskinia.