Första eldrivna Volvolastaren

210608 Emil Nevermann som köpt en eldriven hjullastare, under arbete med villatomt den 8 juni 2021 i Djursholm. Foto: Peter Holgersson

Nu har Swecon levererat Sveriges första batteridrivna hjullastare från Volvo. Det är Solna Trädgårdsanläggning som köpte den första Volvo L25 Electric.

Solna Trädgårdsanläggningar AB grundades av Joachim Nevermann i slutet på 50-talet. 30 år senare tog sonen Per över och började efter hand investera i egna maskiner för de jobb man utför. På den vägen är det.

Idag har företaget tio medarbetare och omsätter pomring 40 miljoner kronor. Per äger hälften av företaget, den andra delen äger äldste sonen Emil. För personalen på Solna Trädgårdsanläggning handlar varje dag om att skapa funktionella och fina utemiljöer i kundernas trädgårdar. De tar hand om alla utvändiga arbeten, från ledningsschakt, murar, pooler till markbeläggning, gräs, växter och skötsel. Och det är inga småjobb, det minsta uppdrag man åtar sig ligger på 1–1,5 miljoner kronor.

– I princip har vi med oss en eller två grävare, en hjullastare och en banddumper till varje uppdrag, berättar Per Nevermann.

210608 Gustav Kierebinski med eldriven hjullastare under arbete med villatomt den 8 juni 2021 i Djursholm. Foto: Peter Holgersson

Det var på Baumamässan 2019, när Volvo premiärvisade sin L25 Electric hjullastare, som Per Nevermann äntligen hittade det man var ute efter – en eldriven hjullastare i rätt storlek.

– Det finns en uppsjö mindre maskiner men det är inte aktuellt, den måste kunna lyfta minst två ton.

Det tog sin lilla tid innan maskin fanns tillgänglig på den svenska marknaden, men nu är den alltså levererad till Solna Trädgårdsanläggning.

Att maskinen är utsläppsfri är en stor fördel. Framförallt för de som jobbar nära maskinen. Samtidigt som maskinen går mycket tyst. Men jakten på den rätta maskinen grundar sig i Per Nevermanns insikt att dagens miljöanpassade dieselmotorer inte passar deras verksamhet.

– När maskinen inte körs mer än två timmar per dag blir de inte tillräckligt varma för att avgasreningen ska fungera, säger Per Nevermann.

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se

Foto: Peter Holgersson