E4 Förbifart Stockholm är ett komplext bygge som ska bli en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar och är viktigt för att skapa en tillgänglig Stockholmsregion. Cirka fyra år in i byggskedet får Förbifart Stockholm en ny tid- och kostnadsplan. Bygget försenas med hela fyra år och blir flera miljarder dyrare. Orsaken är flera händelser som har inträffat sedan byggstart.
Snart fyra år in i byggskedet har ett antal risker fallit ut och nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften. Det gör att Trafikverket idag bedömer en byggtid på tio år som alltför optimistisk, säger Johan Brantmark, projektchef för Förbifart Stockholm. De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö.
Under året har Trafikverket arbetat med en ny tid- och kostnadsanalys för projektet, som nu är klar. Analysen visar på en ökad kostnad på cirka 10 procent, vilket motsvarar 3,3 miljarder kronor. Det innebär att kostnaderna i nationell plan ökar från 34,4 till 37,7 miljarder kronor. Bedömningen i dag är att hela den nya sträckningen av E4 Förbifart Stockholm kan öppnas för trafik 2030, istället för 2026. Möjligheten att öppna en del av sträckan tidigare utreds.
Vi har en verksamhet som går med full fart. Men vi har en situation då vi i dag behöver göra andra bedömningar vad gäller tid och kostnad än vad vi gjorde när projektet startade. Johan Brantmark, projektchef för Förbifart Stockholm
Framdriften av cirka 55 kilometer tunnel har inte gått i den takt som Trafikverket, i tidigare analyser, planerat för. Arbetet har försvårats av att berget hållit sämre kvalitet än vad undersökningar hittills visat. Det handlar om svaghetszoner vid Mälarpassagen, och i de norra delarna har berget behövt tätas mer än beräknat.
Men uppdraget att bygga Förbifarten, som genom Trafikverket getts till flera olika entreprenörer, har kantats av problem. Det enskilt största problemet har varit tunnelarbeten på Lovön, där Lovö Samverkan AB (LSAB) med två italienska entreprenörer som utförare, hade uppdraget. I våras hävde Trafikverket avtalet med LSAB – anledningen sades då främst vara brister i arbetsmiljön, skriver Sveriges Radio Ekot.
Den energiförbrukning och elkraftsutrustning som kommer att behövas för att hålla i gång anläggningen motsvarar en mindre kommun. En säker högteknologisk anläggning kräver tid att testas. Den delen kommer att ta längre tid än vad Trafikverkets tidigare analyser visade på.
Arbetet fortsätter som planerat med den finansiering som finns i Nationell plan. Nu har Trafikverket aviserat de nya förutsättningarna för regeringen och dialogen i frågan behöver fortsätta i syfte att säkra hur den långsiktiga finansieringen ska hanteras. Parallellt är det viktigt att få en ny entreprenör på plats på Lovön och att fortsätta produktionen på bred front. Under hösten har framdriften av projektet pågått längs hela sträckan och Trafikverket har sprängt cirka 800 meter tunnel per månad.
© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se