Energiåtervinnare växer i Europa

Solör Bioenergi Recycling i Trollhättan har fått i uppdrag att hantera uttjänta järnvägsslipers från Irland. Dessa inspekteras här av företagets vd Jacob Carlén.

Trollhättanbaserade Solör Bioenergi Recycling som är ett dotterbolag till Solör Bioenergi Group, växer på den internationella marknaden då en ny kund gett dem uppdraget att hantera impregnerat träavfall på ett miljöriktigt sätt.

Verksamheten i Trollhättan uppges vara en av de främst i Europa när det gäller hantering uttjänt trä där materialet tas tillvara och omvandlas till energi. Nu fokuserar företaget på att växa ytterligare i Europa.

Solör Bioenergy Group är en aktör inom förnybar energi baserad på träbränslen. Bolaget finns på 250 platser i framförallt Sverige och Norge.

Solör Bioenergi Recycling har sin verksamhet i Trollhättan och erbjuder en helhetslösning inom återvinning av uttjänat trä där materialet tas tillvara och omvandlas till energi på ett miljövänligt sätt. Varje år tas hanteras 60 000 ton impregnerat träavfall, i form av bland annat sliprar, ledningsstolpar och trallvirke. Genom krossning, fraktionering och separering återvinns det material som kan återvinnas medan det övriga träavfallet blir biobränsle.

– Vi har många års erfarenhet av att ta tillvara på uttjänta järnvägsslipers från olika statliga och privata järnvägsbolag inom Europa. Vi erbjuder en nyckelfärdig lösning till kunder där uttjänta järnvägsslipers byts ut eller en hel järnvägssträcka rivs, säger Jacob Carlén, vd på Solör Bioenergi Recycling.

En stor fördel med verksamheten i Trollhättan är att man kan ta emot gods via tåg, båt och lastbil, vilket ger större valmöjligheter för kunderna. Godset kan fraktas på räls hela vägen in i anläggningen, vilket skapar goda förutsättningar för kunderna att välja mer hållbara transporter.

Sedan tidigare finns kunderna i Sverige, Norge och Polen. Nu växer marknaden ytterligare då Solör fått kontrakt att ta hand om uttjänta järnvägsslipers från Irland. Fler leveranser har hunnit komma till anläggningen i Trollhättan med båt ända från Cork på Irland till hamnen i Trollhättan. Virket lossas i hamnen och körs sedan på timmerbil 900 meter till anläggningen där de krossas och blir till flis.

– Det är spännande att vi har hittat en ny aktör och ett nytt land att arbeta med. Vi är kända i Europa och det är genom tidigare kontakter som företaget fick upp ögonen för oss. Det har varit ett gott samarbete redan från start och planen nu är att det kommer att pågå flera år till, säger Jacob Carlén avslutningsvis.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se