P a r i s, F r a n k r i k e
På Intermat-mässan i Paris som gick av stapeln den 23-28 april visade branschen att man nu på allvar accelererar sin övergång till elektrifiering från förbränningsmotorer. Bland annat Volvo visade sin prototyp minigrävaren X2.
Volvokoncernen definierar elektromobilitet som ”kommersiella fordon och maskiner som kan använda en elektrisk motor för att driva eller att utföra huvudsyftet med maskinen”. För att göra EX2-prototypen helt elektrisk, har förbränningsmotorn ersatts med två litiumjonbatterier, totalt 38 kWh, som lagrar tillräckligt med elektrisk energi för att använda maskinen i åtta timmar i en intensiv applikation, till exempel grävning av kompakt mark.
Hydraulsystemet har också ersatts med elektrisk arkitektur som innehåller elektromekaniska linjära ställdon som hjälper till att optimera överföringskedjan. Att ta bort hydraulsystemet och förbränningsmotorn, liksom att minska kylbehoven, har lett till signifikant lägre ljudnivåer.
Tyska Wacker Neuson hade mässans enda demonstrationsmonter inomhus och premiärvisade en rad helt eldrivna maskiner. Bland annat minigrävaren EZ17e, hjullastaren WL20e och vibroplattan AP1850. I montern fanns även Kramers 5055e hjullastaren.
Redan den första mässdagen var det världspremiär för den elektriska minigrävan EZ17e. Tack vare den intelligenta laddningshanteringen kan EZ17e användas batteridriven eller ansluten till nätet och laddas samtidigt.
– Maskinerna kan användas för alla typer av applikationer upp till åtta timmar och med integrerade batteriladdare laddas de mycket snabbt igen, säger Alexander Greschner, strategichef på Wacker Neuson.
Franska Mecalac visade en eldriven version av den midjestyrda hjulgrävaren 12MTX – 12e där förbränningsmotorn ersatts av LiFePO4-batteriteknik (järn och fosfat) som ska klara tre gånger mer laddningscykler samtidigt som risken för brand och läckage elimineras, enligt Mecalac.
Batterikapaciteten är på 146 kWh vilket innebär åtta timmars drift vid högsta effektuttag. Den har två elmotorer, en för grävmaskin och en för körning. Vid bromsning regenereras energi för batterierna.
En laddstation medföljer och batterierna laddas på på sex till sju timmar, enligt den franska tillverkaren. Sedan förra årsskiftet är AT Fordonsservice i Höganäs svensk generalagent för Mecalac.
Även hybriderna hade sin plats på Intermat. Bland annat Komatsu visade 37-tonaren HB365NLC-3. Komatsus hybridsystem fångar upp den elektriska svängmotorn och regenererar energi när övervagnens svängrörelse bromsas och omvandlar den till elektrisk energi.
Den regenererade energin lagras i kondensatorn och kan användas för att svänga, eller genom generatorns motor för att hjälpa till att accelerera motorn. På detta sätt minskar bränsleförbrukningen avsevärt.
© Anläggningsvärlden 2018.
info@anlaggningsvarlden.se