Eldrivna kompaktmaskiner från Volvo CE

volvo_electromobility

I ett avgörande steg mot framtidens teknologi har Volvo CE åtagit sig att senast i mitten av år 2020 börja lansera en serie eldrivna kompaktgrävare (EC15 till EC27) och kompaktlastare (L20 till L28) under varumärket Volvo, samtidigt som utvecklingen av traditionell dieselteknologi för dessa produkter avslutas.

Initiativet är resultatet av ett antal demonstrationer och tester av ett flertal elektriska konceptmaskiner i ett nära samarbete med kunder. Initiativet är helt i linje med Volvokoncernens strategiska fokus på elektromobilitet inom alla affärsområden.

De första maskinerna kommer att presenteras på Bauma-mässan i München i april 2019 och följs av en stegvis introduktion, marknad för marknad, som sedan skalas upp år 2020.

Vi bedömer att den teknik vi utvecklat nu är tillräckligt pålitlig, Melker Jernberg, vd på Volvo CE.

Företaget betonar att diesel fortfarande är den mest fördelaktiga energikällan för de större maskinerna, men att dagens elektronik- och batteriteknik lämpar sig mycket väl för kompaktsegmentet. När investeringar i forskning och utveckling nu riktas mot den snabba utvecklingen av elektriska kompaktlastare och kompaktgrävare, tar Volvo CE ett avgörande steg mot en dieselfri framtid för kompaktmaskiner.

– Vi bedömer att den teknik vi utvecklat nu är tillräckligt pålitlig, vilket i kombination med förändrade kundbeteenden och skärpt miljölagstiftning innebär att tiden är inne att satsa på elektriska kompaktmaskiner, säger Melker Jernberg, vd på Volvo CE i en kommentar.

© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se

PÅ Intermat i april förra året visade Volvo CE en eldriven prototyp. För att göra EX2-prototypen helt elektrisk, har förbränningsmotorn ersatts med två litiumjonbatterier, totalt 38 kWh, som lagrar tillräckligt med elektrisk energi för att använda maskinen i åtta timmar i en intensiv applikation. Foto: Per Eriksson
På Intermat i Paris i april förra året visade Volvo CE en eldriven prototyp. För att göra EX2-prototypen helt elektrisk, har förbränningsmotorn ersatts med två litiumjonbatterier, totalt 38 kWh, som lagrar tillräckligt med elektrisk energi för att använda maskinen i åtta timmar i en intensiv applikation. Foto: Per Eriksson