Byggmaterialleverantören Holcim lägger en jätteorder på batterielektriska lastbilar och beställer 1.000 Mercedes-Benz eActros 600. Som en del av företagets arbete mot en hållbar framtid är transporterna ett viktigt område. Företaget satsar därför stort på att ersätta hela den dieseldrivna fordonsparken med eldrift.
Mercedes-Benz är utvecklad speciellt för tunga transporter, med en räckvidd på 50 mil. Genom att ladda under de lagstadgade rasterna menar Mercedes-Benz att lastbilen klarar dagliga räckvidder på 100 mil, även utan megawattladdning.
Holcim kommer att distribuera byggmaterial, som cement i bulkpåbyggnad, med lastbilarna som en del av övergången till fossilfritt. De nya batterielektriska lastbilarna från Mercedes-Benz kommer att användas i Holcims europeiska flotta och bidra till en minskning av transportutsläppen med 25 procent till år 2030 jämfört med företagets siffror för 2020.
– Holcim är en av våra viktigaste kunder inom byggbranschen. Vi är mycket glada över att företaget valde eActros 600 i sin transformation mot alternativa drivlinor. Vår elektriska lastbil sätter nya standarder när det gäller effektivitet, säger Karin Rådström, vd för Mercedes-Benz Trucks.
– Holcim driver övergången till mer hållbara och effektiva transporter genom att minska koldioxidutsläppen i logistiken. Vi är glada över att arbeta med Mercedes-Benz Trucks för att elektrifiera vår fordonsflotta och accelerera vårt mål att 30 procent av våra tunga transportinköp eller kontrakt ska vara nollutsläpp till 2030, säger Miljan Gutovic, regionchef för Europa på Holcim.
Förutom CCS-laddning med upp till 400 kW kommer eActros 600 senare även möjliggöra megawattladdning (MCS). Från försäljningsstart kan kunder beställa en förinstallation för detta. Så fort MCS-tekniken blir tillgänglig och standardiserad över tillverkare planeras den att kunna eftermonteras för dessa modeller av eActros 600. Batterierna kan då laddas från 20 till 80 procent på cirka 30 minuter vid en lämplig laddstation med en effekt på cirka en megawatt.
Produktionsstarten av nya eActros är planerad till slutet av 2024. Mercedes kommer att tillverka både dragbilar och chassiversioner av lastbilen. Just nu är ett femtiotal under uppbyggnad och ute i praktiska tester hos några kunder.
© Anläggningsvärlden 2024.
info@anlaggningsvarlden.se