DAF utökar sin nylanserade lastbilsserie med anläggningsbilar. Det kommer även en ny serie som fått namnet Extra Robust. Det är bilarna i XD- och XF-serien som kommer med anläggningsbilar som får ett C efter typbeteckningen, och kommer då heta XDC och XFC.
I De nya anläggningsbilarna ska tåla tuffare användning och mer stryk. Stötfångaren och kylarskyddet är gjorda i stål, och LED-lamporna i stötfångaren är integrerade djupt inuti stötfångaren för att ge bästa möjliga skydd.
Som standard har bilarna i serierna XDC och XDF en markfrigång på upp till 40 centimeter, och de klarar rampvinklar på upp till 25 grader.
För den som vill ha en hytt som tål lite mer, men inte behöver full terrängkapacitet, kommer Extra Robust som ett alternativ. Det är en bil med landsvägschassi men med den nya hytten.
Dessa bilar kommer ha betydligt högre markfrigång än på en ren landsvägsbil. Eftersom de inte uppfyller kraven som terrängfordon rekommenderas kunder som köper dessa bilar att montera ett underkörningsskydd.
Bland axelkonfigurationerna kommer det finnas både 6×4, 8×4 och 4×2. Det blir även möjligt att få 8×4-bilar med styrbar bakaxel (tridem) och med dubbla framaxlar. En 8×2-version i befintliga XF och XD med styrande andra och bakaxel kommer också att lanseras. Alla dessa axelkombinationer kommer även finnas tillgängliga för landsvägsmodellerna från DAF.
DAF:s tandemaxlar finns i princip i tre versioner. Den lättaste är en 19-tons enkelreduktionskombination som har bladfjädrar och trumbromsar. Nästa steg upp är antingen en 21- eller 26 tons tandem med enkelreduktion. Dessa modeller har luftfjädring och skivbromsar,
För den som behöver tyngre skydd finns de två tandemversionerna för maximal belastning med navreduktion. Det är möjligt att välja bakaxelutväxling mellan 3,46:1 till 7,21:1. Alla de nya tandemaxlarna kommer även att finnas tillgängliga på alla DAF landsvägsmodeller.
DAF får nu en hydrauliskt driven framaxel som de kallar PXR. Denna axel fungerar upp till en begränsad hastighet och kommer nu att finnas tillgänglig på alla 4×2 dragbilsversioner av XD, XDC, XF och XFC. Dessa är speciellt avsedda för den europeiska marknaden, där majoriteten av anläggningsbilar är 4×2-dragbilar med treaxlade tippsemitrailer.
För de nya anläggningsbilarna kommer det också att finnas två uppgraderingar av XraXon-växellådorna. Den ena är en gungfunktion för att göra det lättare att komma igång på jämna eller hala vägar. Den andra funktionen är att det blir möjligt att stänga av antispinnsystemet för att kunna börja rulla.
© Anläggningsvärlden 2023.
info@anlaggningsvarlden.se