Byggsektorn kan minska utsläppen med drygt 1 miljoner ton per år


Enligt Neste som tillverkar det fossilfria dieselbränslet HVO100 kan  bygg- och anläggningsbranschen minska sina utsläpp med drygt 1 miljoner ton koldioxid redan idag genom att gå över till HVO-bränsle som fungerar i alla dieselmotorer. Foto: Per Eriksson

Enligt Naturvårdsverket finns det i Sverige omkring 800.000 arbetsmaskiner som är aktiva inom bygg- och anläggningsbranschen i Sverige och som årligen står för 1,3 miljoner ton koldioxid. 

Majoriteten av fordonen inom bygg- och anläggningsbranschen drivs av diesel och med byte till HVO-bränsle har branschen potential att minska sina utsläpp med drygt 1 miljoner ton per år redan idag. Det menar finska Neste som tillverkar det förnybara dieselbränslet HVO100.

Byggbranschen står årligen för utsläpp motsvarande åtta miljoner ton koldioxid, där uppskattningsvis 1,3 miljoner ton kommer från arbetsmaskiner. Branschorganisationen Byggföretagen tillsammans med regeringens initiativ Fossilfritt Sverige har i sin färdplan 2045 satt som mål att byggbranschen ska vara klimatneutral år 2045 och menar även att branschen kan halvera sina utsläpp redan 2030 bara genom att använda befintliga lösningar.

– En befintlig lösning som kan användas redan idag är HVO100, ett bränsle producerat av 100 procent förnybara råvaror som ger upp till 70-90 procent lägre utsläpp av växthusgaser jämfört med fossil diesel, säger Per Emanuelson, försäljningschef på Neste Sverige.

HVO100 kräver ingen anpassning av motorn vilket gör det till en gångbar lösning redan idag. Nestes förnybara diesel är i stort sett en kemisk kopia av fossil diesel och kan därför användas i alla befintliga dieselmotorer.

Av de 800.000 arbetsmaskiner som är verksamma inom den svenska byggbranschen är 95 procent tyngre fordon som traktorer, hjullastare och grävmaskiner, som alla körs på diesel. Samtidigt går elektrifieringen långsamt för den här typen av fordon och det kommer ta lång tid att byta ut hela fordonsflottan då livslängden för maskinerna kan vara upp till 30 år. Det innebär att förbränningsmotorer kommer vara aktuella inom en överskådlig tid.

En stor andel av byggbranschens arbetsmaskiner kan enkelt gå över till att tanka ett mer hållbart drivmedel. Om alla dieseldrivna arbetsmaskiner tankades med förnybar diesel hade utsläppen från dieseldrivna arbetsmaskiner minskat med drygt 1 miljon ton koldioxid varje år, vilket motsvarar två procent av Sveriges totala nettoutsläpp. Det är ett enkelt skifte som branschen kan göra här och nu samt en möjlighet för byggbranschen att på sikt nå sina klimatmål, säger Per Emanuelson avslutningsvis.

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se