Med början nästa år kommer Ponsse leverera maskiner med steg V-motorer. De nya moterna från Mercedes/MTU kommer finnas i tre olika effektklasser.
De nya Mercedes-Benz/MTU Steg V motorerna uppges vara kraftfulla och bränsleeffektiva. Alla motorversioner har högre vridmoment, och maximal effekt kan uppnås vid lägre varv per minut än någonsin tidigare.
– De nya motorerna har testats i stor utsträckning på olika marknadsområden. Både skotare och skördare har genomgått omfattande tester i både kalla och heta klimat och har varit noggrant drivna under de faktiska arbetsförhållandena säger Jarmo Vidgrén, försäljnings- och marknadschef på Ponsse.
En stor fördel med de nya motorerna när det gäller användning är den exceptionellt starka motordesignen. Steg V-motorer bygger i stor utsträckning på den grundläggande strukturen i den föregående generationen, dvs Steg IV-motorerna.
Den största skillnaden är i det nya avgasbehandlingssystemet: förutom SCR efterbehandling och EGR-utblåsningsrecirkulation finns det nu också ett DPF partikelfilter. Precis som i föregående generation är efterbehandlingssystemet inrymt i en enda katalysator, vilken i Ponsses skogsmaskiner också är värmeisolerad.
Steg V är en EU-utsläppsnorm som träder i kraft nästa år. Ponsse skogsmaskiner för EU-marknader kommer att börja leverera maskiner med steg V-motorerna under första kvartalet 2019.
Ponsse Gazelle, Wisent, Elk, Beaver och Fox kommer levereras med en 5,13 liters, 4-cylindrig motor med en effekt på 204 hästkrafter och ett vridmoment på 850 Newtonmeter.
Buffalo, BuffaloKing, BuffaloDual, Elephant, ElephantKing, Ergo, Scorpion, ScorpionKing får en 6-cylindrig motor på 7,7 liter och med en effekt på 286 hästkrafter och ett vridmoment på 1200 Newtonmeter.
Ponsse Bear utrustas också med den 6-cylindra motorn men med en effekt på 354 hästkrafter och ett vridmoment på 1450 Newtonmeter.
© Anläggningsvärlden 2018.
info@anlaggningsvarlden.se