Hitachi utmanar med 35 tons hjullastare

_DSF1969

Nu har den senaste modellen av Hitachis 35-tons hjullastare ZW370-6 kommit till Sverige. Den visas upp för provkörning på flera platser och den 10 maj arrangerades en pressträff och provkörning i Björkdalsgruvan utanför Skellefteå. Anläggningsvärlden var självklart där.

Lanseringen av nya ZW370-6 innebär att Sverige är första land i Europa där Hitachi släpper sin senaste och näst största hjullastare.

– Hitachis hjullastare har sålts i Sverige sedan 2010. Så här långt har vi varit måttfulla i marknadsföringen och framförallt sålt medelstora och mindre modeller. Men nu är tiden mogen att spetsa marknadsföringen för hela modellutbudet och på allvar plocka marknadsandelar på hjullastarmarknaden, säger Lotta Lundquist som är vd för Delvator AB, Hitachis generalagent i Sverige.

– Nu när Hitachi lanserat fler och fler modeller med Serie 6-teknologi som lever upp till EU:s miljökrav enligt Steg IV, så ligger allt på rätt plats för att höja rösten. Vi kan med stolthet och självförtroende berätta vilka fantastiskt bra hjullastare vi erbjuder, säger hon.

Samtidigt är Lotta Lundquist realistisk. Det är starka traditioner som gör att svenska entreprenörer fäst sig vid etablerade märken. Hon säger:

– Man ska vara ödmjuk inför detta. Men det räcker att vi blickar mot Norge, för att se Hitachis starka ställning där. Potentialen är stor för att vi ska lyckas öka vår försäljning i Sverige. Det är en utmaning som vi självklart vill ta oss an. Den modell som vårens visningar fokuserar på är 35-tonnaren ZW370-6.

Magnus Hansson, produktansvarig på Delvator berättar för den samlade presskåren vilka fördelar Hitachi ZW370-6 har.
Magnus Hansson, produktansvarig på Delvator berättar för den samlade presskåren vilka fördelar Hitachi ZW370-6 har.

Från HCME, det vill säga Hitachis europeiska bolag Hitachi Construction Machinery Europe, trycker man på modellens starka egenskaper som hög effektivitet i kombination med låg bränsleförbrukning.

Maskinen har en ny sexcylindrig motor från Isuzu som klarar miljökraven utan partikelfilter. Vidareutvecklad transmission ökar bränsleeffektiviteten under transport.

Runtomsikten har förbättrats tack vare ny utformning av karossen i kombination med backkamera och en förarhytt som erbjuder ett marknadsledande siktfält genom stora glasytor.

Även förarmiljön har förbättrats. Förarhyttens och motorrummets utformning innebär lägre buller, spakstyrning förenklar körningen och behovet av lyfthöjd kan tillgodoses genom två olika val av lyftarmar. Maskinen levereras antingen med traditionella eller med höglyftande lyftarmar.

©Anläggningsvärlden 2017.
info@anlaggningsvarlden.se

_DSF1928