Volkswagen Caddy nu som laddbybrid

VW Caddy kommer nu som laddhybrid med ett batteri på 19,7 kWh och en räckvidd på 12 mil.

Vid sidan av den nya framhjulsdrivna TSI-bensinmotorn och TDI-dieselmotormodellerna är laddhybridversionerna av Caddy och Caddy Cargo nu också helt nya tillägg i Volkswagens modellprogram.

Med lanseringen av nya Caddy från årsmodell 2025 utökar Volkswagen Commercial Vehicles sitt utbud av familjepassagerarbilar och stadsleveransbilar. Kunderna kan nu vara köra med bensin- och dieselmotorer som vanligt. Däremot kan Caddy och Caddy Cargo eHybrid, där så önskas eller krävs, även köras delvis eller rent elektriskt och därmed lokalt utan utsläpp.

Utöver 2,0-liters TDI och 1,5-liters TSI, kommer en plug-in-hybridvariant av Caddy baserad på 1,5-liters TSI bensinmotor med en effekt på nu 116 hästkrafter att utöka Caddy-portföljen. Tillsammans med den elektriska drivenheten har denna Caddy eHybrid, en systemeffekt på 150 hästkrafter och ett vridmoment på upp till 350 Nm. Tack vare en användbar batterikapacitet på 19,7 kWh är rent elektriska räckvidder på dryga 12 mil möjliga.

Genom att klicka på displayen kan användarna själva bestämma när de vill använda den elektriska räckvidden – till exempel direkt i början av resan eller spara till senare. En shift-by-wire automatisk växellåda tar hand om kraftöverföringen. Drivbatteriet kan även laddas hemma med DC-laddare med upp till 50 kW eller AC-väggboxar med 11 kW.

Caddy eHybrid finns som passagerarbil och som Cargo-version. Båda finns med normal hjulbas – som passagerarbil med fem säten och som Cargo-version med två säten.

Dessutom finns Caddy laddhybrid även som Maxi-version med lång hjulbas, som kan ta upp till sju personer som passagerarbil. Alla laddhybrider är utrustade med en sexväxlad dubbelkopplingslåda (automatlåda). Kombinationen av eldrift och enTSI-bensinmotor möjliggör maximal effektivitet och utsläppsfri körning efter behov, till exempel i städer eller stadskärnor, som kanske bara är tillgängliga i begränsad omfattning i framtiden.

De nya klassiska förbränningsmotormodellerna av Caddy1), som den framhjulsdrivna TDI med 102 hästkrafters effekt, har en sexväxlad manuell låda, medan 122 hästkrafters-varianterna har en sjuväxlad dubbelkopplingslåda . Caddy med TSI som en ren bensinmotor med 116 hästkrafter finns som tillval med manuell växellåda eller dubbelkopplingslåda.

”I framtiden kommer alla Caddy-modeller att som standard vara utrustade med Dynamic Road Sign Display, farthållare, Park Distance Control och Advanced Driver Attention & Drowsiness Monitor”

Caddy Cargo av årsmodell 2025 från Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) har förbättrats med många hjälpsystem. Dessa inkluderar till exempel ett digitalt instrumentkluster, som nu är standard. IDA-röstassistenten med ChatGPT-funktion kommer från och med nu att vara valfritt ombord.

I framtiden kommer alla Caddy-modeller att som standard vara utrustade med Dynamic Road Sign Display, farthållare, Park Distance Control och Advanced Driver Attention & Drowsiness Monitor. Cargo-versionerna inkluderar ytterligare system som extra sidokrockkuddar och krockgardiner, en multifunktionskamera, däcktrycksförlustindikator, Lane Assist och Front Assist med fotgängar- och cyklistövervakning. En annan ny standardfunktion i Caddy Cargo är multifunktionsratten, som redan finns i passagerarversionerna.

Tack vare bland annat dessa nya hjälpsystem uppnådde Caddy Cargo från Volkswagen Commercial Vehicles också en förbättring av Euro NCAP Commercial Van Ratings och fick det högsta betyget.

Priserna på Caddy Cargo eHybrid börjar i Tyskland på 36.985 euro exkl. moms för normal hjulbas. Som den långa Maxi-versionen är Caddy Cargo prissatt från 39.055 euro exkl. moms. Caddy eHybrid passagerarbil börjar på 37.450 euro exkl moms för normal hjulbas och Maxi på 40.670 euro exkl. moms. De svenska priserna är ännu inte kända. 

Här kan du läsa fler nyheter om lastbilar och fordon

© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se

Caddy Cargo av årsmodell 2025 från Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) har förbättrats med många hjälpsystem. Dessa inkluderar till exempel ett digitalt instrumentkluster, som nu är standard. IDA-röstassistenten med ChatGPT-funktion kommer från och med nu att vara valfritt ombord. Foto: Volkswagem, pressbild