Mecalac avslöjar att man kommer med sin helt nya eMDX elektrisk dumper, som den franska maskintillverkaren uppger är världens första 100 procent eldrivna 6-tons dumper.
Modellen som fått namnet eMDX, uppges var en del av Mecalacs strävan att leverera mer hållbara lösningar och ska markera ett stort steg framåt för bygg- och anläggningsbranschen och möter den växande efterfrågan på utsläppsfria arbetsmaskiner.
Den 6 ton tunga elektriska dumpern är utrustad med ett 75 kWh batteri och sägs ha en drift tid på minst åtta timmar, och en snabbladdning på fyra timmar. Eftersom frekventa stopp är normen ökar denna autonomi ytterligare, vilket möjliggör extra arbetstimmar.
eMDX drivs av en typ 2-kontakt, liknande den som används i laddbara personbilar och kan även laddas via ett 5-poligt industriuttag, direkt på en växelströmsenhet.
Enligt Mecalac har man bevarat de kompakta dimensionerna och säkerhetsfunktionerna hos eMDX, samtidigt som det har introducerat ytterligare förbättringar och operatörsskydd.
”Den 6 ton tunga elektriska dumpern är utrustad med ett 75 kWh batteri och sägs ha en drift tid på minst åtta timmar”
Introduktionen av eMDX är en del av en bredare utrullning som inkluderar två andra 100 procent elektriska maskiner, som vanligtvis arbetar tillsammans på byggarbetsplatser: svänglastaren eS1000 med sin kapacitet på 1.000 liter och hjulgrävaren e12.
Enligt Mecalac är företagets elektriska ekosystem är en gamechanger som drastiskt minskar koldioxidutsläppen på byggarbetsplatser. Till exempel kan tre Mecalac nollutsläppsmaskiner som arbetar tillsammans på samma stadsplats spara i genomsnitt 64 ton koldioxid som deras förbränningsmotorekvivalenter skulle ha släppt ut under ett år.
Utöver miljövinsterna erbjuder Mecalacs nollutsläppslösning möjligheten att arbeta inne i byggnader, minimera buller och dramatiskt minska underhålls- och driftskostnader när traditionellt bränsle ger vika för elektricitet, vilket ger ett holistiskt elektriskt ekosystem som omdefinierar byggbranschens engagemang för ett grönare lösning.
Här kan du läsa fler nyheter inom anläggningsmaskiner
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se