Ny materialhanterare drivs med hybridteknik

Utrustad med en elektrisk drivenhet sparar Sennebogen 735E upp till 30 procent energi och minskar därmed driftkostnaderna avsevärt

Hybridteknologier är inte bara trendiga. Om de används på rätt sätt kan de spara avsevärda mängder energi. Med Green Efficiency Drive (GED) har Sennebogen utvecklat ett drivteknik med en blandning av diesel och eldrift.

– GED är en elektrisk framdrivningsmotor för materialhanterare, vilket är särskilt användbart när maskinerna är konstruerade för kontinuerlig drift, till exempel på ett sågverk eller pappersbruk. 

Sennebogen 735E GED sparar upp till 30 procent energi med samma prestanda. Detta minskar inte bara driftkostnaderna utan maskinen är också mer ”dynamisk” och framförallt tystare.

Green Efficiency Drive används där den största andelen av energibehovet genereras – vid körning. Särskilt materialhanterare kör ganska mycket, varför det finns störst besparingspotential just där.

Systemlösningen baserad på Bosch Rexroth-komponenter, utvecklades gemensamt till en säljbar produkt och lanserades av Sennebogen under namnet ”Green Efficiency Drive. Materialhanteraren 735E är den första maskinen som har serieproduktionsteknik för eldrift.

Medan maskinen kör omkring på arbetsplatsen driver dieselmotorn en generator som genererar den nödvändiga elektriciteten till elmotorerna. Under retardation fungerar de elektriska drivmotorerna som generatorer. Det innebär att de förser hjälputrustningen med den energi som krävs och avlastar dieselmotorn. Den återvunna energin kan till och med lagras under en kort tid, vilket ökar drivkraften.

Enligt Sennebogen är en annan fördel att användningen av moderna komponenter i elsystemet minskar värmeförlusten. Detta kan också spara motorkraft för systemkylning och därmed uppnå högre arbetsdynamik.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se