Autonomt vältkoncept från Volvo CE

Volvos vältkoncept CX01 är utformat för autonom drift och kommunikation med flera enheter och påverkar redan nu framtidens utformning av maskiner för Volvo CE.

CX01-konceptet använder sig av en tvådelad vibrerande vals, som hålls upprätt av ett självbalanserande styrsystem. Maskinen kan drivas antingen med fjärrkontroll eller helt autonomt och är utrustad med både en dieselmotor och ett energilagringssystem, vilket gör den till en energieffektiv hybridlösning. Den kan drivas i diesel-, hybrid- eller ett helt elektriskt läge.

– Även om CX01 är en konceptuell produkt, kommer den forskning och utveckling som gjorts, att gynna kunderna på andra sätt”, säger Justin Zupanc, chef för Asphalt Compaction Development Team, Volvo CE.

Enligt Volvo CE ger CX01-konceptet en möjlighet att i grunden ompröva beläggningsprocessen. Genom att omdesigna själva välten, tas föraren bort från maskinen – vilket minskar exponeringen för buller, vibrationer, damm och andra miljöförhållanden och gör att denna kan styra en hel flotta av CX-enheter som arbetar tillsammans för kompaktera asfaltytor.

En flotta av dessa enheter utplacerade på ett större jobb skulle kunna arbeta tillsammans genom kommunikation, inte bara mellan varje CX-enhet, utan också till andra maskiner och utrustningar på platsen. Maskinerna kan undersöka arbetsplatsen, rapportera om beläggningen – om saker som täthet, temperatur och passeringar – och avgöra när och var de ska kompaktera.

Kompakteringscykler kan göras mer effektiva och kostnader kan reduceras samtidigt som ett smidigare arbetsmönster kan ställas in tack vare maskinens kompakta utformning och en exakt manöverbarhet.

Valsmönster, vikt och antal valsar kan justeras kan justeras för att passa bredden, tjockleken och hastigheten vid asfaltsläggning. CX01 kan matchas med Volvos befintliga Co-Pilot-system så att allt arbete kan hanteras på distans via ett pekskärmsgränssnitt. Dessutom använder den GPS-positionering för att övervaka arbetsprestanda där målet är att hjälpa användarna att bättre nå sina produktivitetsmål.

Även om CX01-konceptet har genomförts i ett utforskande syfte, så kan vissa av lärdomarna tillämpas på framtida produkter.

– Fjärrstyrning och autonom drift är fokusområden för oss inom forskning och utveckling. Även om vattenreduceringsbeläggningen för låg friktion på valsen är rent teoretisk, så kan det vara en stor fördel att minska mängden vatten som behövs på större maskiner, säger Justin Zupanc. Det är spännande att tänka på hur teorierna som presenteras på CX01 skulle kunna förverkligas på maskiner för kompaktering i framtiden. 

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se