Användarvänligare asfaltläggare från Volvo

volvo_P6870D_asfaltlaggare

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har arbetat med att förbättra användarvänligheten och mångsidigheten hos sina hjulburna asfaltläggare. 

Volvo CE:s asfaltläggare uppges ha bra dragkraft för säker och exakt drift oberoende av yttre omständigheter – och P6870D ABG är inget undantag. Med en trepunktsbalans som stabiliserar dragbilsplattformen säkerställer den här asfaltläggarens självnivellerande upphängningssystem att dragkraften maximeras – även i utmanande terräng. Volvos drivsystem bidrar till jämn asfaltläggning genom att säkerställa hög dragkraft. Systemet finns som 6×6 eller 6×4 och har stora framhjul som ger hög drivkraft, medan det lastberoende momentstyrningssystemet justerar kraften mellan de främre drivhjulen för att undvika att hjulen slirar.

Volvos hjulburna asfaltläggare har tre körlägen: läggning, shunting och transport. Shuntingläget är idealiskt för manövrering, lastning och lossning. I det här läget inaktiveras läggningsfunktionerna och maskinen kan svänga med 2,5 meter innerradie. I transportläge initieras full körhastighet (20 km/h) för snabb omplacering, och automatisk tomgång aktiveras när asfaltläggaren inte är i rörelse. De kompakta måtten för P6870D ABG gör den även lätt att transportera mellan arbetsplatser. Alla tre körlägena backas upp av en premiummotor från Volvo som uppges ha högt vridmoment och lågt varvtal, medan motoreffekten automatiskt matchas med arbetsplatsens krav. Det ger avsevärt lägre bullernivåer och kapar bränsleförbrukningen med upp till 30 procent.

Volvo CE har satt kontrollen i förarnas händer genom att skapa lättanvända funktioner som EPM3-systemet (Electronic Paver Management). EPM3-systemets styrknappar är konsoliderade och ordnade i fågelperspektiv, så att föraren vägleds genom de enskilda arbetsfunktionerna på ett intuitivt sätt. Med hjälp av rullknappen kan föraren snabbt välja och justera funktioner för bättre maskinkontroll och optimal effektivitet. EPM3-systemet innehåller funktionen Settings Manager som förenklar maskinkonfigurationen så att föraren snabbt kan komma igång med arbetet. Med den här funktionen kan föraren lagra anpassade inställningar och hämta sparade inställningar för liknande läggningsjobb, så att kvaliteten blir enhetlig från jobb till jobb. Finjusteringar av sparade parametrar kan göras för att optimera prestanda och produktivitet.

Den rymliga, bekväma och ergonomiskt utformade förarplatsen ger föraren suverän sikt över hela asfalteringsprocessen, med direkt sikt ned i tråget och matarskruven och fri sikt över arbetsytan. Motorhuvens plana konstruktion möjliggör även för föraren att med ett ögonkast få en översikt över materialförsörjning och flöde, medan sikten förbättras ytterligare av glasade partier på båda sidor av plattformen, närfältsspeglar och justerbara stolar som kan skjutas ut utanför asfaltläggarens ytterkant. Även förarkomforten har hög prioritet och P6870D ABG har konstruerats för att ha låga bullernivåer, allväderstak med skjutbara förlängningar såväl som fot- och armstöd, utblås av varmluft, mugghållare och USB-laddaranslutning. Förarens bekvämlighet ökas ännu mer med välkomstbelysningen som lyser upp plattformen i tre minuter efter att huvudströmbrytaren slås på och efter att tändningen har stängts av. Trågets låshandtag kan nu nås direkt från plattformen, även när en vindruta är installerad.

Med en läggningsbredd på upp till 9 meter kan P6870D ABG utrustas med en rad olika skridar som passar för en mängd olika arbetsplatser och material. Volvos Variomatic-skridar har åtta styrrör, fyra för varje hydraulförlängning, som tillsammans med den valbara skridspännanordningen bidrar till en enhetligt och jämnt kompakterad yta.

I fråga om användning kan VB79- och VB78-skridar användas på samma arbetsplats, men VB79-skridar har större potential när speciella kronprofiler ska göras eller vid specifika dräneringskrav. De ställbara skridarna har två ytterligare ledade sektioner och är justerbara uppåt och nedåt med 10 % (5,7 grader), vilket möjliggör läggning av oregelbundna profiler med större lätthet, mindre materialåtgång och till lägre kostnad.

Skridförlängningar kan snabbt och säkert sättas dit eller tas bort, och utan att några specialverktyg krävs, tack vare Volvos unika snabbkopplingssystem. Det innebär att ett byte endast tar 55 minuter.

Med den valbara hydraulstyrningen av ändportarna, som är integrerad i skridpanelen, kan skridföraren säga adjö till manuell skridjustering. Resultatet är mindre ansträngning och en ren sidofinish.

© Anläggningsvärlden 2020.
info@anlaggningsvarlden.se

 

Dela: