Trafikverket tar hem järnvägsunderhåll

Trafikverket flyttar över järnvägsunderhållet i egen regi på Södra Malmbanan, Ostkustbanan samt Mälarbanan. Verksamheten med egen personal kan börjas 2025
Foto: Per Eriksson

Trafikverket planerar för underhåll i egen regi på Södra Malmbanan, Ostkustbanan och Mälarbanan. 

Enligt Trafikverket är bedömningen att verksamheten med planering och produktionsledning med egen personal kan påbörjas 2025.

Trafikverket konstaterar att starta en ny effektiv verksamhet i egen regi kommer att ta tid. Bedömningen är att verksamheten med planering och produktionsledning med egen personal kan påbörjas på södra Malmbanan 2025 och på Ostkustbanan 2026. På Mälarbanan kan införandet av underhåll i egen regi starta 2027. För att undvika stora kostnadsökningar med brutna entreprenörsavtal kommer underhåll i egen regi att ske i samband med att kontrakten löper ut.

– I upplägget med underhåll i egen regi tar Trafikverket operativt ansvar för det dagliga arbetet på järnvägen. Vi planerar också för egna resurser när det gäller produktionsledning, planering och utveckling av maskinmarknaden och periodisk mätning. Övriga operativa resurser handlas upp. Det här upplägget gör att Trafikverket får mer insyn i det operativa arbetet och kan så förbättra förutsättningarna för företag att utvecklas och verka på marknaden, säger Håkan Äijä, chef på avdelning Säkerhetstyrning på Underhåll.

Trafikverket menar att marknaden för järnvägsunderhåll är under utveckling och behöver ha stabila och långsiktiga förutsättningar. Genom mer kunskap om affärsupplägg kan både Trafikverket utvecklas som beställare och entreprenörerna utvecklas.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se