Solceller på Svevias linjemålare

Svevia är först i Sverige att investera i handläggarbilar med solceller på taket. En satsning som beräknas sänka klimatpåverkan med ungefär 12 ton koldioxid under ett år. Foto: Tim Ljung

Svevia investerar nu i handläggningsbilar med solceller på taket. Det är en satsning som beräknas sänka klimatpåverkan med ungefär 12 ton under ett år.

 – Vi vill kunna erbjuda våra kunder tjänster inom linjemålning med minskat klimatavtryck. I de här fordonen drivs smältgrytan och blandaren för linjemarkeringsfärgen med el från ett batteri, säger Martin Rydell, arbetschef, Vägmarkering.

Batteriet underhållsladdas av solcellerna som sitter på lastbilens tak. Under natten det upp via ett vanligt eluttag. Enligt Svevia är vägmarkering en energikrävande verksamhet och med traditionella fordon använder man en dieseldriven motor under arbetet. Med ett batteri kan den stängas av, så att buller och avgaser uteblir

– Det är attraktivt för till exempel industrikunder som inte vill ha en maskin som står och brummar och släpper ut avgaser, eller när vi arbetar nattetid i ett bostadsområde. Det gör också att arbetsmiljön för våra medarbetare förbättras avsevärt, förklarar Martin Rydell.

Konstruktionen är helt unik och är enligt uppgift den första som levererats. På de nya lastbilarna har ytterligare ett klimatsmart val gjorts genom att återanvända begagnade chassin. Den ena av de två vägmarkeringslastbilarna med solceller finns i Skåne

– Våra kunder arbetar målmedvetet med klimatfrågan genom bland annat bullerkrav, miljözoner och krav på miljövänligt eller fossilfritt bränsle. Lund, Malmö och Helsingborg är några av de kommuner som ställer extra höga krav, men även kommunerna Halmstad, Höganäs och Kävlinge har verkligen välkomnat vår solcellslösning, säger Jonas Braun, platschef på Svevia.

Och fler solcellslösningar för Svevias vägmarkeringsverksamhet är på gång. Jonas Braun berättar att på Svevias verkstad i Laholm håller de just nu på att bygga om ännu ett fordon med batteridriven solcellslösning. Den ska används som kokbil för kommunkontraktens väglinjemålning

– Utvecklingen stimuleras av att kundernas krav sammanfaller med Svevias mål att nå en halverad koldioxidförbrukning till 2028, avslutar Martin Rydell.

© Anläggningsvärlden 2023.
info@anlaggningsvarlden.se