Det var år 2008 som den första Woodtiger GJ30 skotare levererades till en kund. Fram till 2013 tillverkades 21 maskiner och den 1 maj köpte Kranman Ab rättigheterna till Woodtiger och bildade dotterbolaget Woodtiger AB.
På vägen körs Woodtiger utan vagnsdriften inkopplad och fungerar då som en traktor med en maxhastighet på 30 km/h.
I terräng körs maskinen på lågväxel och när extra kraft behövs används den hydrauliska vagnsdriften.
– Sedan dess har vi utvecklat Woodtiger GJ30 med målet att få fram en maskin som skulle vara lättkörd och smidig både i skogen samt på vägen, säger Åke Johansson som konstruerat Woodtiger.
Det skulle visa sig vara en svår ekvation, men lösningen visade sig vara hybriddrift. Det blev en ny motor, växellåda och en helt ny typ av transmission. Så den 25 april 2015 stod maskinen färdig och kunde premiärvisas som en världsnyhet.
Grundtanken med Woodtiger GJ30 är att den är byggd på beprövade standardkomponenter från kända tillverkare. Konstruktion och tillverkning sker i Sverige.
Grunden i framdelen är en motor och växellåda hämtat från den Sydkoreanska tillverkaren Branson. Maxlasten är 3500 kilo.
Med hydrostat har det möjliggjorts en maskin som kan köras i 0-5km/h helt steglöst i terrängen.
Denna kombination är helt unik för en maskin i denna storleksklassen. När man kör framåt sker styrningen med ratt eller spak, vid bakåt körning styr man med spakstyrning.
Vagnens framdrivning fördelas med Robsondrift.
Woodtiger har en förhållandevis påkostad och hytt. Svängbar stol och full körbarhet i båda riktningarna och stora glasytor. Skotaren kan styras med både ratt och spak.
Det finns även planer på att ta fram en skördare i samma storlek, men i skrivande stund finns ingen uppgift om när den kommer lanseras…
© Anläggningsvärlden 2018.
info@anlaggningsvarlden.se