Skolskotare ökar chanserna till jobb i skogen

sveaskog_skolskotare

En skotare med förare, ett nära samarbete med naturbruksgymnasiet och engagerade elever är nyckeln till en lyckad praktik som skotarförare. Upplägget har testats i mindre skala i Arvidsjaur sedan förra hösten och är nu i full gång. Skolskotaren är fulltecknad till och med april 2017. Det skriver Sveaskog i ett pressmeddelande.

Sveaskog i Arvidsjaur har ett nära samarbete med naturbruksgymnasiet i Burträsk sedan flera år. Ett samarbete som har vässats under senare tid. Förra hösten togs beslutet att Sveaskogs Mikael Åhman, som jobbat som maskinförare på Sveaskog under många år fick ansvar för att på heltid ta sig an eleverna. Sedan terminsstarten i höst har två elever gjort sin praktik i Arvidsjaur varje vecka.

Från början innebar en praktikvecka att flera elever fick komma ut och besöka ett maskinlag. Maskinlagen har höga krav på produktivitet och det innebar att eleverna i princip bara kunde köra när förarna hade paus. I och med investeringen i en skolskotare blev det bättre. Då var det någon ur maskinlaget som hade ansvar för praktikanterna medan han eller hon körde en egen maskin. Det här fungerade men innebar ändå begränsad maskintid för eleverna. Med det nya upplägget där en erfaren maskinförare på heltid tar hand om max två elever åt gången, får de fyra timmars maskintid per dag. Kvaliteten på maskintiden blir också betydligt högre när handledaren sitter med i maskinen och kan komma med råd och tips löpande.

– Det här upplägget fungerar bra för ungdomarna som får mycket maskintid och stöd under tiden. Vi får också signaler från våra entreprenörer att de tycker det är bra att vi kan erbjuda praktikplatser eftersom de själva har svårt att gör det, säger Michael Åman, maskinförare som ansvarar för eleverna under praktiken.

© Anläggningsvärlden 2016.
info@anlaggningsvarlden.se