En duktig servicetekniker behöver ha en kombination av tekniska kunskaper, förmåga att lösa problem och god kommunikation med kunder. I Ljungby erbjuds en yrkesutbildning som ska ge blivande servicetekniker en gedigen grund att bygga vidare på.
– Genom prakikplatser och samarbete med företagen får studenterna möjlighet att tillämpa sin teoretiska kunskap i praktiken och förvärva de färdigheter som krävs. Utvecklingscentrum för Servicetekniker i Ljungby är en viktig del för att fylla maskinbranschens behov av kvalificerad personal, säger branschorganisationen MaskinLeverantörernas vd Lina Hallman.
Idag finns det en stor utmaning i att hitta det antal tekniker som behövs och kommer att behövas framöver. Då marknaden och ekonomin är orolig har många en tendens att behålla sina nuvarande maskiner i stället för att investera i nya, vilket betyder mer jobb för serviceteknikerna.
Den 2-åriga yrkesutbildningen, Servicetekniker i fält – mobila arbetsmaskiner har funnits sedan år 2004 och årets nyhet är att man beslutat erbjuda studenterna körkortsbehörighet C1, medeltung lastbil. Detta beslut togs för att det behövs i yrkesrollen och för att göra utbildningen och yrket mer attraktivt.
Av de som gått utbildningen har alla fått ett relevant jobb och klättrat på karriärstegen. Många blir lovade anställning redan efter sin första prakikperiod och är ofta timanställda under studietiden.
Utvecklingscentrum för Servicetekniker i Ljungby ägs idag av MaskinLeverantörerna, Kalmar, Konecranes, Linde, Maskinservice i Norden, SP Maskiner, Ljungby Maskin, Svetruck, STILL, Rottne, John Deere Forestry, Zeppelin, Metso, Epiroc, Jungheinrich och Wirtgen. Skolan samarbetar även med andra företag i branschen vilka finns med som representanter i skolans ledningsgrupp, till exempel Maskinia, Merlinum, Kranpunkten med flera.
Läs mer på servicetekniker.se
© Anläggningsvärlden 2023.
info@anlaggningsvarlden.se