Scania visade ”norsk” gaslastbil på Bauma

På Baumamässan visade Scania bland annat anläggningsdragbilen R 460 6×4 som drivs av komprimerad biogas (CBG). Bilen har extra gastankar bakom hytten för extra lång räckvidd.

En av lastbilarna som Scania viade i sin monter på Bauma i München har redan visats för företagets norska kunder under eventet Scania Winter. Dragbilen  i fråga är en Scania R 460 6×4 drivs med komprimerad biogas (CBG) som bränsle.

På Bauma visade Scania sina ambitioner för omställning till en framtid med hållbara lösningar inom bygg och anläggsningsbranschen. Ett av fordonen som visades var dragbilen Scania R 460 som drivs med komprimerad biogas utrustad med extra tankar bakom hytten för extra räckvidd. Bland andra höjdpunkter i Scanias monter fanns en elektrisk Scania XT tandemdumper, byggd för maximalt grepp, kombinerad med höga prestanda. 

Dragbilen med komprimerad biogas som bränsle är den första lastbilen som Scania har byggt med extra gastankar bakom hytten. Utöver de åtta 95 liters tankarna på ramen finns det 2×235 liters tankar bakom hytten. Det ger bilen nästan dubbelt så räckvidd jämfört med en standardkonfiguration och just den bilen har tillryggalagt flera tusen kilometer i Trysil med norska kunder bakom ratten. 

Självklart fanns en 8×4/4 tung lastbil med en legendarisk V8-motor, som även kan köras på HVO, utställd i Scanias monter. Integrerade digitala tjänster för säkerhet, vagnparkshantering och förutsägande underhåll, som maximerar effektivitet och drifttid, finns också tillgängliga. 

”Scania driver på omställningen till hållbarhet, med kraftfulla och effektiva nollutsläpps- och koldioxidsnåla lösningar”

– Scania kan nu erbjuda de verktyg som behövs för att lösa byggtransporter utan utsläpp. Ett ökande antal transportupphandlingar i infrastruktur- och byggprojekt innehåller krav eller incitament för nollutsläppsfordon. Redan idag har många europeiska städer nollutsläppszoner, och antalet ökar, säger Stefano Fedel, Executive Vice President, Sales and Marketing på Scania. 

Scanias el- och hybridkraftlösningar har också en nyckelroll att spela för att göra bygg- och gruvindustrin mer hållbar, och företaget kommer att börja erbjuda sin nya elmotor och batteripaket på Bauma. Systemet är helt egenutvecklat av Scania och kombinerar en elmotor och batteripaket med en förbränningsmotor för parallellhybriddrift, tillsammans med en huvudkraftenhet, elmotor, växelriktare och batterier. De låga ljudnivåerna i elektriskt läge gör den idealisk för användning i städer och är bättre för förare, medan hybridläget också ger alternativ för extra kraft och räckvidd vid behov.  

Elmotorn och batteripaketets parallella funktioner ligger i linje med Scanias fokus på lågemissionslösningar, såsom hybridkraft, alternativa bränslen och bränslesnåla förbränningsmotorer. 

–Scania driver på omställningen till hållbarhet, med kraftfulla och effektiva nollutsläpps- och koldioxidsnåla lösningar designade för krävande bygg- och gruvjobb nu och i framtiden, säger Stefano Fedel avslutningsvis.

Här kan du läsa fler nyheter inom hållbara transporter

© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se