Så vill Volvo CE påskynda elektrifieringen

– Genom att göra vårt laddningsgränssnitt offentligt hoppas vi att alla maskintillverkare kommer använda ett och samma laddningsprotokoll vilket tar oss ett steg närmare en branschstandard, säger Fredrik Tjärnström ansvarig för elektromobilitetslösningar på Volvo CE.

Volvo CE tillhandahåller sitt 48 volts spänning DC-protokoll för elektriska laddningslösningar till andra maskintillverkare i ett försök att påskynda elektrifieringen och göra det enklare för kunder med en maskinpark med flera fabrikat.

För närvarande finns det ingen branschstandard för 48 V DC (likström) laddningslösningar – kraften som krävs för elektriska kompakta maskiner – vilket innebär att kunder för närvarande sannolikt behöver köpa flera olika laddare om det har maskiner från flera tillverkare.

Volvo CE har därför valt att publicera sitt eget varumärkesagnostiska mjukvaruprotokoll, såväl som pluggspecifikationer, som används på sina 48 volts externa DC-laddare. Med DC-laddning menas så kallad snabbladdning. Detta gör det möjligt för andra tillverkare av anläggningsmaskiner att använda den i utvecklingen av sina egna laddningslösningar för kompakta entreprenadmaskiner.

Med detta drag vill Volvo CE underlätta och påskynda omvandlingen av elektromobilitet genom att hjälpa den bredare industrin att skapa fler laddningslösningar – baserade på ett gemensamt protokoll – till förmån för kunder som går över till utsläppsfria lösningar.

– Vi vill bidra till ett standardiserat, tillförlitligt och effektivt elektriskt ekosystem som gör det enkelt för våra kunder att bli elektriska. I brist på ett standardmärkeagnostiskt laddningsgränssnitt för kompakta maskiner, kommer våra kunder att behöva olika laddare för olika maskinmärken. Genom att göra vårt laddningsgränssnitt offentligt hoppas vi att vi kommer att se fler och fler leverantörer av laddningslösningar och andra maskintillverkare som använder ett och samma laddningsprotokoll – vilket tar oss ett steg närmare en branschstandard till förmån för maskinentreprenörerna, säger Fredrik Tjernström, ansvarig för elektromobilitetslösningar på Volvo CE.

En 48 volts strömförsörjning är designad för det minsta utbudet av kompakta anläggningsmaskiner. För tyngre maskiner krävs användningen av en 600 volts strömkälla. Det finns redan ett industriprotokoll för denna spänning som har designats för bilindustrin.

© Anläggningsvärlden 2023.
info@anlaggningsvarlden.se