Ronny Johansson Transporter AB i Vedevåg är specialiserade på maskin- och specialtransporter i främst Bergslagen, även om man utför transporter i hela landet. – Vi är väldigt kundorienterade och ställer alltid upp med kort varsel, säger Ronny Johansson som drivit åkeriet sedan 1996.
I Ronny Johanssons maskinpark finns just nu en Volvo FH16 tungdragare från 2016 och två MAN dragbilar. Den senaste investeringen är en helt ny MAN TGS 33.500 6x6H BLS.
Den är utrustad med MANs hydrostatiska framhjulsdrift som ger mer drivkraft framförallt vid terrängkörning. MAN har erbjudit hydrostatisk framhjulsdrift sedan 2005 och det finns nu både till bilar med manuell respektive automatisk växellåda.
I jämförelse med fordon med klassisk allhjulsdrift väger HydroDrive-systemet upp till 500 kilo mindre och har lägre bränsleförbrukning. Dessutom ger en driven framaxel extra sidoföring – särskilt på vintern är detta en viktig säkerhetsaspekt.
Föraren bestämmer själv om den extra drivkraften med HydroDrive ska kopplas till automatiskt eller manuellt när en högre drivkraft krävs.
– Den hydrostatiska framaxeldriften kan kopplas till via vridreglaget även under körning med last. Från en hastighet av ungefär 28 km/tim stängs den av automatiskt. Om hastigheten sjunker under 23 km/tim slås den på automatiskt igen, förklarar Magnus Ramkvist, försäljningschef Region Nord vid MAN Truck & Bus Sverige AB.
Vid Anläggningsvärldens besök ska Ronny flytta en Komatsuskördare åt Anders Nordqvist i Hällefors. Han driver Sävsjöns Jord & Skog AB och denna dag ska maskinen på nya uppdrag åt Banverket i Karlstad.
Ronny och Anders hjälps åt att lasta skördaren och det syns tydligt att detta är något de båda gjort många gånger förut.
Skogsbilsvägarna i Bergslagen är smala, kuperade och kurviga.
Skogsjumbon från VM-Trailer får verkligen bekänna färg vid flera trånga och ”omöjliga” passager.
Skogsjumbon är ny sedan två år och har en totalvikt på 52.100 kilo. Tjänstevikten är på 12.540 kilo. Max lastvikt är 39.560 kilo. Den har dessutom trombonering.
Som standard har svanhalsen en 2 tums kingpin, men Ronny har valt en 3,5 tums som finns som tillval.
Axelavståndet är svenskanpassat (6 meter mellan första och sista axeln) och trailern har optimerad svanhals för ökat tryck på bilen. Axlarna är från BPW och andra och tredje axeln är utrustad med el-hydraulisk tvångsstyrning. Axlarna är även utrustade med luftfjädring.
Ronny har även tillvalet utfällbara breddare längs hela lågbordet och hjulhusen. Axellyft på första axeln är standard. Lyft på andra och tredje är tillval som Ronny har valt.
– Flera av konstruktionslösningarna på denna skogsjumbo har tillkommit efter ideér från Ronny, säger Patric Dahlsjö, vd på VM-Trailer. Har kunden en idé så är det ofta inga problem för oss att ta fram en lösning som vi kan låta kunden testa och och därefter eventuellt ta in i produktionen.
Dagens andra skogsmaskinflyttning är en John-Deere skördare som ägs av Fasab AB i Frövi och den ska flyttas inom Kopparberg.
Lastningen av den stora skördaren går snabbt och smidigt och Ronny dirigerar maskinförare Göran Nilsson med van hand. Inom några minuter är maskinen lastsäkrad och kojan tillkopplad och ekipaget är redo för transport till nästa avverkningsområde.
Text & foto: Per Eriksson
© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se