Nya Renault Kangoo Z E Power+ klarar 270 km på en laddning. Det är en ökning med mer än 50 procent jämfört med föregångaren. I verklig körning motsvarar det en räckvidd på 120–200 km på en laddning. (jämfört med 80–125 km för den tidigare modellen). Säljstart i svensk Renaulthandel i september. Priset ligger på 213.0000 kronor vid batterihyra.
Kangoo Z.E. Power+ kommer med fyra nyheter; nytt batteri som ger längre räckvidd, ny motor, ny laddare och en värmepump. Kangoo Z.E. Power+ har därmed den längsta körsträckan bland eldrivna transportbilar. Den nya laddaren är dubbelt så kraftfull och bilens batteri är fulladdat på sex timmar. En timmas lunchavbrott är tillräckligt för att ladda upp till 35 km extra körsträcka.
Det nya batteriet på 33 kWh är utvecklat i samarbete med LG Chem och bygger på litiumjonteknologi. Renaults och LG’s ingenjörer har lyckats öka lagringskapaciteten utan att batteriet blivit större eller mycket tyngre. Man arbetade med cellens kemi för att öka energitätheten istället för att använda den vanliga tekniken med att stapla ytterligare batterimoduler. På så sätt har man trots ökad effekt lyckats bibehålla lastkapaciteten.
Kangoo Z.E. Power+ är världens första transportbil med en värmepump. Pumpen sitter i klimatanläggningen och gör att bilens körsträcka bibehålls även vid kallare vädertemperaturer. Värmepumpen ger ökad räckvidd i kyla genom att begränsa användningen av el-funktioner som förbrukar kraft och därmed förkortar körsträckan. Genom att använda ett system som förprogrammerar värme och kyla, kan bilen i förväg värmas eller kylas under laddning. En extra oberoende bränsledriven mini-värmare ger värme i kupén och bibehåller räckvidden även i mycket låga temperaturer.
Bilen är utrustad med en ny generation enfas växelströmsladdare på 7kW (32A, 230 V) som ger full laddning på cirka 6 timmar när den är ansluten till en 7,4 kW Wallbox laddstation. Detta jämfört med 7 timmar på den tidigare modellen samtidigt som räckvidden har ökat med hälften.