Ny statistik från branschorganisationen Svenskt Trä visar att försäljningen av limträ gått upp med 4 procent i september 2020 jämfört med samma period förra året. Lagerbalken står idag för 47 procent av försäljningen av limträ och är den produkt som ökat mest.
– Idag när det ska byggas stora projekt vänder man sig allt oftare till träindustrin. Ett bra arbete från träindustrin med att sprida kunskap om träbyggande börjar ge effekt. Det syns i försäljningen, säger Carl-Magnus Nordkvist, försäljningschef på Moelven Töreboda AB.
År 2020 innehåller hittills två försäljningsrekord, ett i juni och nästa i september. Totalt på årets nio första månader har limträförsäljningen ökat med över 2 procent jämfört med 2019.
Försäljningen av limträ för september 2020 har totalt ökat med nästan 4 procent jämfört med samma period förra året. Projektbalken har visserligen gått ned 6 procent medan lagerbalken gått upp med över 18 procent. Lagerbalken står idag för 47 procent av de limträ som säljs via bygghandeln.
– Lagerbalken är utan tvekan den limträprodukt som säljer bäst just nu. Den är lättillgänglig och enkel att bygga med. I och med att många spenderat mer tid hemma har fler fått upp ögonen för lagerbalken, säger Lars Källströmer, försäljningschef för byggprodukter på Martinson Group AB.
Under sommaren spred Svenskt Trä en kampanj i sociala medier som visade olika objekt att bygga i limträ hemma. Dessa filmer nådde ut till nästan 2 miljoner och inspirerade många till sommarens och höstens byggprojekt.
– Industrikunderna har haft ett tuffare år. Men nu efter semestern börjar man se ljuset och många av våra husfabrikskunder får nu in fler beställningar. Vi ser att man i husbyggnation nu vill ha stora öppningar med god isolering, då är limträ ett utmärkt val, säger Thomas Kling, produktspecialist på limträ inom Setra Group AB.
– Framtiden för träbyggandet är ljus. Både stora och små byggentreprenörer samt hemmasnickare väljer trä och limträ. Det finns också en stolthet i branschen när vi nu efter långvarigt arbete skördar resultatet, säger Johan Fröbel som är chef för teknik och distribution på Svenskt Trä.