Ökad säkerhet på Peabs vägbyggen

Som första entreprenadbolag i Sverige installerar Peab radarreflektorer på samtliga påkörningsskydd som används i samband med vägarbeten för att öka säkerheten. Systemet möjliggör för andra fordons radarsystem att uppfatta fordonsmonterade skyddsanordningar i tid

Som stor aktör inom vägarbeten tar Peab nu nästa steg i utvecklingen för att skapa säkrare miljöer för alla som vistas på våra vägar, både för egna medarbetare och andra trafikanter. 

Som första entreprenadbolag i Sverige installerar Peab radarreflektorer på samtliga påkörningsskydd som används i samband med vägarbeten för att öka säkerheten. Systemet möjliggör för andra fordons radarsystem att uppfatta fordonsmonterade skyddsanordningar i tid.

De flesta fordon nyare än tio år har någon form av automatiska bromsar som aktiveras innan en kollision om föraren skulle missa stillastående objekt på körbanan. Dock reagerar inte alla automatiska bromsar på de påkörningsskydd som finns på skyddsfordon som används vid vägarbeten, så kallade TMA-fordon*, vilket tidigare har resulterat i kraftiga krockskador.

För att undvika detta kommer Peab och dotterbolaget Lambertsson, i ett samarbete med företaget Berlex, under vintern montera radarreflektorer på sina cirka 50 TMA-fordon som används både i den egna verksamheten och för uthyrning.

– I Peab är säkerheten alltid högst upp på agendan. I detta samarbete med Berlex tar vi ännu ett stort steg mot att skapa säkrare vägar, tryggare arbetsplatser och en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare som varje dag utsätter sig för stora risker vid arbete i vägmiljö, säger Anncatrin Elversson, chef för produktionsstöd Trafikanordningar (TA) på Peab. 

Radarreflektorerna som monteras på ett TMA-fordon skapar en reflektion i mötande fordons mjukvara, alltså något som fordonets objektbibliotek kan matcha mot. Följden blir att ett fordon ser och känner igen TMA-fordonet och systemet kan då varna föraren eller bromsa automatiskt. Sedan 2015 är det inom EU obligatoriskt med Forward Collision Warning (FCW) och Automatic Emergency Braking Systems (AEBS) på tunga lastbilar. Motsvarande teknik finns redan idag i många personbilar men kommer bli obligatoriskt inom kort.

– Vi är fantastiskt glada över att Peab och Lambertsson har valt att installera radarreflektorer på sina påkörningsskydd. Att sådana stora aktörer visar hur viktigt det är att nyttja alla möjligheter för att skapa säkrare vägarbetsplatser sänder positiva signaler i branschen. Nu hoppas vi att fler är med och visar vägen mot nollvisionen, säger Peter Hammarström, Key account manager på Berlex.

Sedan tidigare har Peab satsat stort på en mängd förebyggande åtgärder för att skydda trafikanter och medarbetare som arbetar nära väg. Bland annat finns Peabs TA-grupp. Gruppen skapar helhetslösningar inom trafikanordningar (TA) för alla typer av vägarbeten i hela Norden och säkerställer säkerheten för arbetet på eller vid sidan av vägen under hela arbetstiden.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se