Ny Huddig för smalspåriga Roslagsbanan

Staffare och Pandrol har levererat en Huddig 1260E med rälshjulsutrustning för smalspår till LPR. Maskinen kommer användas för uppdrag på Roslagsbanan i Stockholm som är landets enda smalspår för reguljär trafik. Driftsättning och besiktning utfördes på museijärnvägen Lännakatten i Uppsala som har samma spårbredd som Roslagsbanan.

Den 14 januari levererade Huddig-återförsäljaren Staffare i Uppsala en Huddig 1260E till  Last & Planering Rail LPR AB i Uppsala (LPR). Den nya maskinen ska användas på järnvägsuppdrag på Roslagsbanan i Stockholm som är Sveriges enda smalspåriga järnväg med reguljär trafik.

Maskinen, en Huddig 1260E Rail, är utrustad med Huddigs lift 1420 och Rototilt R4 tiltrotator med järnvägsgrip som vinklats ner 40 grader. 

Huddig 1260E Rail lanserades september 2019 och är utrustad med en 6,7 liters Cummins steg V-motor på 157 hästkrafter. Maskinen har Huddigs egenutvecklade integrerade varningssystem RCI – Rated Capacity Indicator, som varnar och bromsar in grävaggregatet vid tippningsrisk.

– Denna maskin är den andra Huddig-maskinen med fyrhjulsdriven rälshjulsutrustning för smalspår som Staffare levererar. Den första maskinen levererade vi februari 2018 till Kabelteknik Ulf Smedby AB och den används också på Roslagsbanan, säger Torbjörn Eriksson, säljare på Staffare i Uppsala.

Det är järnvägsspecialisten Pandrol i Hudiksvall som byggt och monterat den fyrhjulsdrivna och fyrhjulsbromsade rälshjulsutrustningen. 

Rälshjulsutrustning för smalspår. Varje enskilt rälshjul har en egen hydraulmotor med drivning och broms.

– Utrustningen innebär körning på spår 9A-läge, säger Nicklas Borgström, säljare på Pandrol.

All manövrering sköts från förarhytten med Huddig-maskinens befintliga reglage.

Last & Planering Rail LPR AB bildades 1998 av nuvarande ägarna Göran och Maria Ohlsson i Uppsala. Företaget har sedan dess vuxit från cirka 10 anställda till 58 anställda 2022. Större delen av verksamheten sker i Mälardalsregionen och största uppdragsgivarna är idag Infranord, Infratek och Strukton.

Last & Planering Rail LPR AB har idag 14 spårgående Huddig grävlastare samt 8 spårgående hjulgrävare i maskinparken.

– Våra investeringar i både personal och maskiner samt ett stort engagemang har bidragit till den starka växt vi haft och som vi hoppas hålla i många år till säger Göran Ohlsson, vd på LPR.

Företaget har en egen avdelning för järnvägssäkerhet. Samtliga maskinförare är utbildade till tillsyningsmän A-, E- och L-arbete samt vägvakt. Många är också elarbetsansvariga maskin. LPR har också många elarbetsansvariga maskin och tågvarnare bland de övriga i personalen. Man säkerhetsplanerar, trafikplanerar och samordnar avstängningar av spår och högspänningsledningar. Företaget har behörighet att arbeta i Trafikverkets system för avstängning av spår och högspänningsledningar.

Text & foto: Per Eriksson
© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se

Nicklas Borgström, Pandrol (t.v.) och Torbjörn Eriksson t.h)  på Staffare vid leveransen av den nya maskinen.