Ny autonom lastbil från Einride

Nu lanserar Einride en laddbar uppföljare till sitt första konceptlastbil T-Pod. Den nya lastbilen har fått namnet Autonomous Electric Transport (AET) och kommer i fyra versioner.

AET 1 är framtagen för distributionstransporter inom inhägnade områden i hastigheter upp till 30 km/tim. 

Det innebär att inget tillstånd behövs från Transportstyrelsen. AET 2 kommer även den att kunna framföras i hastigheter på max 30 km/tim, dock är det tänkt att den ska kunna användas för distributionskörning på allmän väg. AET 3 och 4 är utvecklade för hastigheter upp till 45 km/tim respektive 85 km/tim på landsväg respektive motorväg.

– Designen av den nya Pod återspeglar vår förändrade identitet som företag. Med vårt senaste projekt var ett centralt fokus på det symbiotiska förhållandet mellan mjukvara och hårdvara inom godstrafik. Det är en symbol för våra framgångar i banbrytandet av AET-kategorin, men betonar också vårt engagemang för att utveckla mjukvarulösningar som gör övergången till hållbar frakt sömlös, säger Linnéa Kornehed, marknadschef och medgrundare av Einride.

De nya laddbara lastbilarna går att beställa redan nu och försäljningsvillkoren innebär att man lägger en handpenning på 100.000 kronor. Till det tillkommer även en månadshyra på mellan 170.000 och 210.000 kronor beroende på vilken version det avser. I månadshyran ingår tillgång till Einrides system för flotthantering som kommer samordna och köra fordonen med hjälp av övervakning av fjärroperatörer. AET 1 och 2 kommer börja levereras redan nästa år och AET 3 och 4 kommer finnas på marknaden 2023.

Einreide säger att dessa distributionslastbilar med rätt flotthantering förbättra transporteffektiviteten och minska transportkostnaderna med upp till 60 procent och koldioxidutsläppen med 90 procent. Vidare kan produktiviteten tredubblas.

– Vi ser redan en stark dragkraft från marknaden för att börja använda autonoma och elektriska transporter. Fördelarna är tydliga och vi vill vara den aktör på marknaden som kan hjälpa våra kunder att göra övergången till en bättre framtid för transport, säger Robert Falck, vd på Einride.

Flera av företagets existerande kunder, däribland livsmedelskedjan Lidl och havredryckstillverkaren Oatly, har beställt de nya distributionslastbilarna. Enligt Einride har två nya kunder tillkommit. Det är däcktillverkaren Biridgestone och batteritillverkaren Northvolt.

– Den nya Poden har en raffinerad design som gör den mer aerodynamisk och funktionell men den är också förberedd för storskalig produktion för de som vill gå över från dagens analoga, ineffektiva dieseltransportlösningar till en lösning för godstrafik som är säkrare, mer hållbar och mer kostnadseffektiv, säger Pär Degerman, teknisk chef på Einride.

– Einrides påstående om fördelarna med de nya fordonen är svårt att bekräfta eller bestrida – tills tjänsten skalats upp är det svårt att veta hur det blir exakt och vilka långsiktiga effekter den får i samhället. Till detta hör också att ta hänsyn till fjärroperatörerna och nya utmaningar som kan uppstå, säger Azra Habibovic på forskningsinstitutet RISE i en kommentar.

Einride valde att inte prata om SAE-nivåer, men om man ska klassificiera AET enligt SAE-skalan så motsvarar det nivå 4 på en femgradig skala där nivå fem innebär fordon kan köra var som helst på egen hand under alla förhållanden.

© Anläggningsvärlden 2020.
info@anlaggningsvarlden.se