Miljardsatsning på byggande i Uppsala

Uppsala räknar med en mycket kraftig tillväxt de närmaste årtiondena. Antalet invånare kan år 2050 bli 340 000, vilket förutsätter att 33 000 nya bostäder och tusentals arbetsplatser byggs i södra Uppsala. Det ställer bland annat krav på en kapacitetsstark kollektivtrafik. Foto: Per Eriksson

Uppsalapaketet är ett investeringspaket i mångmiljardklassen för transportinfrastruktur, verksamhetslokaler och bostäder och kommer få stor betydelse för hela huvudstadsregionen. Paketet är ett avtal mellan staten, Uppsala kommun och Region Uppsala.

I en flerpartiöverenskommelse har nu ett nytt omrbetat förslag till fördjupad översiktsplan (FÖP) för de sydöstra stadsdelarna. 

Överenskommelsen innebär att det ska byggas 5 000 egna hem á la ”modern trädgårdstad. Man är också överens om en broförbindelse för biltrafik över Fyrisån vid Ultuna. Det kommer även göras en satsning på 300 miljoner kronor fär väginfrastrukturprojekt i södra Uppsala där ett särskilt åtgärdspaket för att främja gång- och cykel i samband med utbyggnaden av kollektivtrafiken. 

Uppsalapaketet innebär ett avtal i vilket staten ska finansiera ytterligare två järnvägsspår mellan Uppsala och stockholm. Det kommer även att byggas en ny järnvägsstation  i Bergbrunna, söder om Uppsala samt bidra med hälften av kostnaderna för att bygga en spårväg i södra Uppsala. Uppsala kommun ska säkerställa nybyggnation av 33 000 bostäder i Bergsbrunna och de södra stadsdelarna.

Ostkustbanan är en pulsåder för resenärer och godstrafik till och från mellersta och norra Sverige. Sträckan mellan Uppsala och Arlanda är en flaskhals idag. Det medför sämre nytta för både för hjorda och planerade inesteringar i transportinfrastruktur norr om Uppsala. 

– Ytterligare två spår på Ostkustbanan hela vägen mellan Uppsala och Stockholm innebär ökad tillgänglighet ocj ökad kapacitet för resenärer. Det innebär helt andra förutsättningar för ett omfattande bostadsbyggande och stadsutveckling i Uppsala säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala.

Med fyra spår till Stockholm kommer Uppsala att växa ännu mer är tanken. I dag finns bara två.

Uppsala kommun planerar för byggandet av en ny järnvägsstation i Bergbrunna, söder om Uppsala. Den ska avlasta Uppsala centralstation och dra nytta av den nya stationen. Målet är att Bergsbrunna ska utvecklas till en levande stadsdel med bostäder, företag och service. En utbyggnad av kollektivtrafiken ska binda ihop den nya stationen med omgivande bebyggelse och med Ultuna, Gottsunda och vidare tillinnerstaden. Den nya stationen ska också fungera som en viktig knutpunkt för invånarna i tätorder och landsbygdsområden, framför allt i norr och öster om staden.

– Utbyggnaden av fyra spår är av stor vikt för Uppsalas framtida tillväxt och utveckling. När vi bygger ut Uppsala måste det göras på ett attraktivt och långsiktigt hållbart sätt. Vi har lyssnat på Uppsalabornas invändningar och enats kring ett förslag där både bilen, cykeln, kollektivtrafiken och gångtrafikanten får plats, säger Fredrik Ahlstedt (M), kommunalråd.

Ansökan om stadsmiljöavtal (statlig medfinansiering) görs, enligt kommunfullmäktiges beslut, för spårväg till Trafikverket senast i januari 2022. Genomförandebeslut om teknisk lösning tas i kommunfullmäktige efter finansieringsbesked våren 2022.

– Fyrspårsavtalet innebär investeringar i miljardklass som Uppsala hitintills aldrig har skådat. Genom denna överenskommelse visar vi marknaden och investerare att det går att satsa på Uppsala och att det finns politiskt stadga över tid, säger Mohamad Hassan (L), kommunalråd.

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se