Metso kliver av Bauma

Finska Metso har beslutat att inte delta på Bauma i München nästa år. Sedan tidigare har bland annat Volvo, JCB och JLG beslutat att hoppa av Bauma. Dock kommer Metsoägda McCloskey ställa ut enligt plan. Foto: Per Eriksson

Finska Metso Outotec ansluter till listan över branschföretag som inte kommer ställa ut på Bauma i München nästa höst. Istället kommer man fokusera på lokala, kundfokuserade evenemang.

Företaget kommer inte heller ställa ut på Minexpo som arrangeras i Las Vegas i september i år.

Metso kommer fokusera på riktade möten och relationsbyggande. Dessa kommer att ske i form av fysiska, digitala och hybridmöten, skriver Metso i ett pressmeddelande.

– Covid-19-pandemin har förändrat vårt sätt att interagera med varandra och vi inser att våra kunder letar efter säkrare och mer mångsidiga sätt att interagera med oss. Som ett resultat tillkännager Metso Outotec ett nytt marknadsföringssätt som syftar till ett närmare engagemang med företagets kunder och intressenter, säger Lilli Nykänen, marknadschef på Metso.

Metsos strategi att vara fysisk interaktion i mötet med kunderna. Målet är att öka det med de ökande möjligheter som den  nya teknik ger, vilket möjliggör större effektivitet, hållbarhet och personalisering.

– Vi har inte uteslutit framtida deltagande vid dessa och andra stora mässor, utan vi följer våra kunders beteende och preferenser att driva vår pågående utveckling av marknadsföringsstrategi, förklarar Lilli Nykänen.

 För närvarande är det dock fortfarande planerat att Metsoägda McCloskey kommer närvara på Bauma.

– Vårt mål är att vara närmare våra kunder och förse dem med det skräddarsydda innehåll de behöver ovh i de format som passar dem bäst, säger Lilli Nykänen. ”En flexibel och anpassningsbar strategi vidtas för detta inom Metso Outotecs produkter och tjänster, liksom inom de branscher som vi arbetar i.”

Under det senaste året har Metso utforskat många digitala marknadsföringsalternativ inklusive Liveroom virtuella showroom och den egna webinar-serien ”Packed with Performance”

– Dessa har mötts med stor entusiasm från våra kunder och är saker vi kommer att fortsätta bygga på för att gå framåt, säger Lilli Nykänen avslutningsvis.

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se