Volvo Lastvagnar har levererat en eldriven lastbil för tunga transporter till Mattssons Åkeri i Göteborg. Lastbilen klarar en bruttovikt på 74 ton.
Mattsons Åkeri har köpt tre tunga eldrivna dragbilar av modellen Volvo FH. Sedan några veckor körs en av lastbilarna i test i containertrafik i hamnområdet i Arendal. Testet är ett så kallat HCT-projekt (High Capacity Transport). Eklipaget med två trailers är 32 meter långt och klarar en bruttovikt 74 ton. Enligt Trafikverket kan HCT-transporter på väg minska bränsleförbrukningen med upp till 40 procent för enskilda fordon.
– Vi vill visa att helelektriska lösningar fungerar också i applikationer med höga tågvikter och hög nyttjandegrad. Tillsammans med Mattsons, Trafikverket och flera andra partners tittar vi nu på hur vi kan optimera driften av ellastbilen inklusive hur laddning ska ske på mest effektiva sätt, säger Lena Larsson, projektledare HCT-projektet inom Volvos teknikorganisation.
Den eldrivna dragbilen är en Volvo FH Electric 6×4 och laddas med grön el vid de två snabbladdare på 180 kW som Mattssons Åkeri har installerat i företagets depå i Arendal. Enligt Volvo ska bilen på sikt rulla mellan Göteborg och Borås.
– Att köra länge och tungt med el fungerar väldigt väl så här långt. Vi får med oss lika mycket last som med en dieselbil. Lastbilen rullar 12 timmar om dan med ett stopp för laddning när chauffören tar rast. Vi laddar med grön el och får därmed inga koldioxidutsläpp. Eldriften innebär också en bättre arbetsmiljö för chauffören, säger Jan-Olof Mattsson, vd på Mattson Åkeri.
Sedan Volvo Lastvagnar startade produktionen av helektriska lastbilar 2019 har företaget sålt närmare 5.000 ellastbilar i 40 länder runt om hela världen. Volvo erbjuder idag branschens bredaste produktsortiment med sex helelektriska modeller.
© Anläggningsvärlden 2023.
info@anlaggningsvarlden.se