I det gamla industrikvarteret Persikan på östra Södermalm i Stockholm, där SL:s bussdepå tidigare låg, ska Stockholms stad tillsammans med byggaktörerna bygga sju nya bostadskvarter med cirka 1.240 lägenheter. Stockholms stad vill att markentreprenaden ska vara fossilfri vilken innebär att man använder elektriska maskiner och verktyg.
Bland annat har man anlitat maskinentreprenören Vabeco som vid årsskiftet fick en helt batterielektrisk hjulgrävare levererad. Det handlar om en 18 tons kortrumpad hjulgrävare från koreanska Develon som ska användas i projektet. Det är Sveriges första hjulgrävare som går helt på el.
Elgrävaren – Develon DX165WR Electric är 100 procent utsläppsfri och enligt uppgift har den samma prestanda som den dieseldrivna versionen från Develon. Maskinen drivs av en elektrisk motor som levererar 104 kilowatt nominell effekt. Maskinen har också ett utbytbart Powerbox 400 batteripaket. Detta innebär att den kan köras mellan 8-10 timmar på en laddning.
– Tack vare möjligheten att skifta batteripaket kan maskinen i praktiken utnyttjas dygner runt. Genom att använda ett högspänningsystem uppstår mindre energiförlust och en högre effektivitet. Batteripacket är dessutom av en sådan typ att det inte kan kortslutas och därmed riskera en brand, säger Anders Marklund, produktansvarig på Develons svenska generalagent Maskinia i Linköping.
Det är bygg- och anläggningsföretaget Peab som fått uppdraget av Stockholm stad att bygga kvarteret Persikan. Den 15 februari visade man tillsammans upp det pågående arbetet i kvarteret på Södermalm. Här byggs nya stadskvarter där målet är att driva entreprenaden helt emissionsfritt, det vill säga med noll utsläpp från maskiner och verktyg.
Peabs uppdrag är att utföra finplaneringen runt de nya kvarteren samt att bygga två nya parker. Kvarteret Persikan är ett pilotprojekt där Stockholms stad för första gången siktar på att driva en markentreprenad helt på el där elmaskinerna fasas in successivt.
– Stockholm ska vara helt fossilfritt till 2040 med delmålet att Stockholms stads organisation ska vara fossilfritt redan 2030. Det här projektet är en viktig pusselbit i den resan. Jag är riktigt imponerad av hjulgrävaren Elsa som har en batteritid på 10-15 timmar per laddning. Utvecklingen går fort nu, sade Åsa Lindhagen. säger Åsa Lindhagen (MP) miljö- och klimatborgarråd i Stockholm stad.
Idag är den helt eldrivna hjulgrävaren ”Elsa” igång i projektet och senare i vår kommer hon att få en partner i form av ytterligare en eldriven hjulgrävare som döpts till ”Elvis”.
– Detta projekt är ett viktigt steg mot en mer hållbar framtid och ett renare Stockholm. Genom att genomföra detta projekt tillsammans med Stockholms stad tar vi ett stort kliv mot att minska vår påverkan på klimatet och bidra till en grönare stad, säger Tobias Stenquist, arbetschef Peab.
På en pressträff den 15 februari medverkade flertalet representanter från Stockholm stad, däribland exploateringsnämndens ordförande Anders Österberg (S), miljö- och klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) samt projektledare och andra sakkunniga som bland annat berättade om att staden har fått innovationsbidrag från Energimyndigheten för att kunna bedriva forskning tillsammans med KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, kring emissionsfria entreprenader under fyra år av projektets produktionstid.
– Genom att investera i en maskinpark på eldrift visar vi vårt engagemang för hållbarhet och för att forma en mer miljövänlig framtid för entreprenadbranschen. Vi är stolta över att vara pionjärer och föregångare inom hållbart byggande i Sverige, säger Niklas Sandström, vd på Vabeko.
Här kan du läsa fler nyheter om Bygg & Anläggning
© Anläggningsvärlden 2024.
info@anlaggningsvarlden.se