Effektiv flisning i smålandsskogarna

Efter omfattande tester i de djupa småländska skogarna kunde den unika flishuggsbilen byggd på En Tatra Phoenix med en Ejo Mazuma 9/93 äntligen levereras till Trestensdals Skogsenergi i november förra året. Foto: Per Eriksson

När Trestensdals Skogsenergi AB i småländska Ryd beslöt att man ville ha en terränggående effektiv flishugg som dessutom snabbt kunde förflytta sig mellan grothögarna föll valet på en Tatra Phoenix Euro 6 8×8 med en Erjo Mazuma 9/93C flishugg med en Scaniamotor på 710 hästkrafter. OP Erjo har tillsammans med Trestensdals Skogsenergi under närmare fem år diskuterat och planerat fram den här lösningen på flisningsekipage. Även Tatra och dess svenska återförsäljare Cordestam Maskin har deltagit i utvecklingen.

Efter omfattande tester i de djupa småländska skogarna kunde den unika flishuggsbilen äntligen levereras till Trestensdals Skogsenergi  i november förra året. Bilen har dessutom hunnit visas upp på Bolmsö Skogsmässa i april och Skog & Traktor i Emmaboda som arrangerades i maj.

Bröderna Oliver och Niclas kör lastväxlaren och Mazuma-flishuggen i familjeföretaget Trestensdals Skogsenergi AB.

Det som kanske kännetecknar tjeckiska Tatras egenskaper är dess förmåga att ta sig fram i extrem teräng. Chassit som bygger på patent från 100 år tillbaka i tiden har en unik uppbyggnad med delade axlar med dubbla pinjonger och kronhjul. Det gör att den tar sig fram där ingen annan lastbil kommer fram. Sedan många år är det Cordestams Maskin i Bjästa som är generalagent för Tatra i Sverige.

– Bland fördelarna med de otroliga terrängegenskaperna är att skotaren som skotar in grotet kan placera högen cirka 3 meter innanför skogsbilvägen. Det innebär att Tatran kan stå en bit in på hygget vid flisningen vilket gör att lastväxlarbilarna som hanterar och transporterar fliscontainrarna har vägen fri förklarar Per-Olof Olsson som driver Trestensdals Skogsenergi tillsammans med sin svåger Patrik Johansson (som kör företagets andra flishugg, en Erjo 9/93 skotarhugg) och sina söner Niclas, Oliver och Mathias.

Niclas Olsson vid den specialbyggda förarplatsen med bra överblick över arbetsplatsen och flishuggen.

Det är sonen Niclas som kör flishuggen medan Oliver tillsammans med inhydra åkerier hanterar och transporterar fliscontainrarna. Trestensdals Skogsenergis Tatra har oberoende delade axlar med luftfjädring som gör att man kan öka transporthastigheten och därmed dess totala flisningskapacitet. För att ge en säker förflyttning utanför vägarna är bilen utrustad med lås för alla axel- och mellandifferentialer. Luftfjädringen  på chassit styrs genom ett elektroniskt styrsystem, vilket optimerar luftförbrukningen och kompressordriften och hjälper därmed till att minska bränsleförbrukningen. De styrbara främre axlarna kan belastas med upp till 10 ton.

Tatran drivs av en Euro 6-motor från Paccar på 530 hästkrafter. Till lastbilen finns ett brett urval av transmissioner från ZF och Allison och som fungerar bra med Paccar-motorerna. Trestensdals Skogsenergis Tatra Phoenix har ZF TraXon automatiska 16 växlade transmission med manuella växelpaddlar bakom ratten. 

Johan Henricson, försäljningschef på OP Erjo och Per-Olof Olsson, vd på Trestensdals Skogsenergi.

– Av ZF:s växellådor så är det bara TraXon och föregångaren AS-Tronic som vi levererat hittills till svenska kunder, säger Robert Cordestam, försäljningsansvarig på den svenska generalagenten Cordestam Maskin. Den nya Spacecab-hytten i Tatra Phoenix är levererad av DAF Trucks och uppges ha mer utrymme. Trestensdals Skogsenergis Tatra har ingen 

kranhytt utan lastbilshytten byggdes om hos Paul Nutzfahrzeuge i Tyskland med en extra arbetsstol som är bakvänd mot panoramainglasningen, vilket ger en riktigt bra förarmiljö alla årstider. Föraren har dessutom en bra panoramavy över arbetsplatsen. Ett flertal kameror är monterade runt om lastbilen som även kan köras i krypfart likt en skotare från den bakåtvända arbetsstolen.

Inklusive påbyggnad av kran, stödbensbalk och huggpaketet i en ram som är monterad på lastbilens chassi är totalvikten på lastbilen 30 ton varav 15 ton på de främre axlarna och 15 ton på de bakre. 

– Erjo Mazuma 9/93C är vår nya kraftfulla flishugg med ett 360 graders matarrör som dessutom har en kastfläkt monterad för långdistansblåsning. Utformningen av flishuggen är robust med få rörliga delar för låga underhållskostnader och maximal drifttid. Den kan monteras i olika applikationer inklusive skotare och för traktordrift med eller utan separatmotordrift, säger Johan Henricson, försäljningschef på OP Erjo i Markaryd.

Hugghuset nyutvecklat och Erjo:s nya standard och delbart med ett 10 mm bultat Hardox-svep som enkelt kan bytas ut och med en rejäl arbetsplattform som dras ut vid knivbyte och service. Det långa flisröret tillsammans med kastfläkten medger att Trestensdal kan kasta fliset både kort och långt framför, bakom och bredvid Mazuma-flishuggen.

Erjo Mazuma 9/93C är en kraftfull flishugg och detta utförande monterad på en Tatra Phoenix 8×8 ger extremt terränggående egenskaper.

Den hydrauliska inmatningsenheten har kraftiga tänder för aggressiv inmatningsförmåga. Inmatningsdragkraften är mer än 5 ton. Alla ytor som är i kontakt med flismaterialet är gjorda i Hardox. Hydrauliskt driven inmatningstransportör är monterat (tillval).

Kranen är en Cranab FC13, 8,5-10 meter med en HSP 025 biogrip. De hydrauliska stödbenen är breddbara till en totalbredd på 4,5 meter. Iqan Control Systemet är utformat av OP Erjo och övervakar och styr alla funktioner med många möjligheter för personliga operatörsinställningar.

Motorn som driver flishuggen är en Scania DC 16 317 A Steg 5-motor på 710 hästkrafter. Bränsletanken rymmer 540 liter. Kraftöverföringen utförs via en hydraulisk koppling och kamrem. Kylsystemet för motorn och all hydraulik är bra skyddat och enkelt tillgänglig för rengöring. 

– Kombinationen med Scania-motorn och Erjo-huggen gör att den endast förbrukar 0,4 liter diesel per fliskubik, ibland mindre. Den hydrauliska kopplingen, vilket kännetecknar Erjo:s flishuggar med separatmotor är oerhört skonsam för motor och kuggremsdrift där kuggremmen endast är 125 millimeter bred, säger Johan Henricson avslutningsvis.

© Anläggningsvärlden 2023
Text & foto: Per Eriksson, per@anlaggningsvarlden.se