
Regeringen har beslutat om hårdare krav på vinterdäck för tunga fordon, och det blir obligatoriskt för tunga fordon att ha vinterdäck mellan 10 november och 10 april oavsett väglag. – Åtgärder är bra men den här är inte träffsäker, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på organisationen M Sverige, tidigare Motormännen.
Med anledning av svåra framkomlighetsproblem i samband med kraftiga oväder vintertid fick Transportstyrelsen ett uppdrag att utreda om reglerna för vinterdäck skulle behöva ändras.
”Det är viktigare att se till att polisen snabbt kan hindra lastbilar att köra vidare i samband med svåra snöoväder”
Det finns andra problem för den tunga trafiken vid extremväder, som att Trafikverket vid trafikproblem inte kommunicerat tillräckligt tydligt med andra myndigheter, att europavägar inte fått rätt vinterunderhåll eller att polisen inte stoppat tung trafik innan köbildningen är ett faktum.
Det är viktigare att se till att polisen snabbt kan hindra lastbilar att köra vidare i samband med svåra snöoväder, att vägunderhållet är adekvat i förhållande till förväntad väderlek och att man tittar närmare på så kallade EU-trailers, som verkar få problem när det blir riktigt halt, säger Carl-Erik Stjernvall.
Här kan du läsa fler nyheter inom trafiksäkerhet
@ Anläggningsvärlden. 2025
info@anlaggningsvarlden.se