Doosan lanserar 100 tons bandgrävare

Doosan lanserar företagets första 100 tons bandgrävmaskin. Den drivs av en steg V-godkänd Perkinsmotor på 629 hästkrafter. Hydraulflödet är på 1569 liter per minut.

Koreanska Doosan lanserar den nya DX1000LC-7 – en steg V-godkänd 100 tons bandgrävare som är den största maskin som Doosan någonsin tillverkat.

Enligt företaget drivs den nya maskinen av den kraftfullaste motorn i 100 tons-klassen. Även hydraulflödet är det högsta i klassen.

Mycket uppmärksamhet har ägnats åt förarkomfort och säkerhet. DX1000LC-7 har en ny rymlig förarhytt, utrustad med ergonomiska reglage och instrumentering. Särskilt arbete har man gjort för att säkerställa att bullernivån hålls till en miniminivå genom förbättrad tätning av motorrummet och användning av ljuddämpande material.

DX1000LC-7 har flerstegsfilter och funktioner som bandskydd och cylinderskydd för bommen och armen, centralsmörjning och smorda och tätade bandlänkar är designade för att ge hög tillförlitlighet och lång livslängd. DX1000LC-7 uppges vara lätt att underhålla.

Maskinen drivs av den nya steg V-versionen av Perkins 2806J dieselmotor, som ger en effekt på 629 hästkrafter. Motorn uppfyller utsläppskraven i steg V genom att använda avgasåterföring, selektiv katalysatorreduktion, dieseloxidationskatalysator och efterbehandlingsteknik för dieselpartikelfilter (DPF).

Dieselpartikelfiltret regenereras automatiskt var 25:e timme och grävmaskinen fortsätter att arbeta opåverkad under denna regenereringsfas. Föraren kan kontrollera filtrets status via displayen på mätpanelen i hytten.

Motorn kombineras med ett Virtual Bleed Off hydrulsystem och styrs av en elektrisk manipulator som ger ett hydralflöde på 1569 liter per minut (3×523) och ett systemtryck på 360 bar. 

Doosans D-EcoPower + FEH-teknologi använder en elektronisk tryckstyrd pump i ett hydrauliskt system med slutet centrum för att optimera produktiviteten och bränsleförbrukningen, beroende på det valda läget. En stängd centrerad huvudkontrollventil minimerar tryckförlusten, medan den elektriska tryckstyrda pumpen hanterar och optimerar motoreffekten mer effektivt.

En mjukvara används för att elektroniskt återge alla fördelar med ett hydrauliskt system med öppet centrum med mycket liten energiförlust. Hydraulsystemet och motoreffekten är optimerade och synkroniserade, vilket ytterligare minskar förlusterna i systemet.

Förbättrad feedback till föraren genom joysticken resulterar i förbättrad maskinkontroll och mindre trötthet för föraren. Accelerationen och retardationen för grävmaskinens arbetsgruppsfunktioner är mjukare, vilket gör att föraren kan utföra upprepade sväng- och grävrörelser med mindre ryckrörelser.

För att ge optimerad drift när han arbetar med Grävmaskinen DX1000LC-7 kan föraren växla mellan två lägen – Bom eller Sväng – prioritera bom- respektive svängrörelser, så att de bäst kan matcha hur de använder maskinen till den applikation de använder. arbetar på.

Högre arbetshastigheter säkerställs av Boom Down Regeneration-systemet i DX1000LC-7, vilket också minskar bränsleförbrukningen. Hydraulsystemet med två svivlar för skopcylindern ökar också hydraulflödet och skopans arbetshastighet, vilket minskar bränsleförbrukningen. DX1000LC-7 har även en bom/arm cylinderlåsventil (anti-slangsprängningsventil) som standard för ökad säkerhet, vilket förhindrar olyckor orsakade av hydraulslangbrott.

En komplett kamerauppsättning är standard och består av en främre kamera, två sidokameror och en bakre kamera. Kameradisplayen är separerad från mätarpanelen och ger full sikt runt grävmaskinen och låter föraren se en vy uppifrån och ned av området utanför maskinen. Detta kombineras med ett AVM-system (around view monitoring) som standard.

LED-arbetslampor är också standard på DX1000LC-7, som ger upp till 75 procent bättre belysning av arbetsytan runt grävmaskinen, vilket säkerställer förbättrad produktivitet i skymnings- och nattarbete och för att förhindra olyckor på plats.

Nya DX1000LC-7 är fabriksinstallerad med Doosans DoosanCennect trådlösa flottövervakningssystem som erbjuder en webbaserad lösning för flotthantering som är användbar för att övervaka prestanda och säkerhet för maskiner och främja förebyggande underhåll.

Kylsystemet i DX1000LC-7 har en större kylkapacitet med reducerad fläkthastighet och effektbehov för kylfläkten. En vändbar kylfläkt är installerad som standard, som kan användas i motsatt riktning för att blåsa bort damm i kylaren och oljekylaren.

Enligt Doosan är DX1000LC-7 designad för maximal drifttid med beprövade, högkvalitativa, hållbara komponenter som Bosch Rexroth MCV och huvudpumpsystem, en Doosan Mottrol svänganordning och ett robust Berco-underrede.

DX1000LC-7 har en ny kraftig sticka med totalt två olika kombinationer möjliga baserat på 7,2 m korta och 8,4 m långa bommar. Motviktsdesignen har ändrats till att inkludera ett horisontellt monteringssystem som uppges vara lätt att montera/demontera och har bättre hållbarhet.

DX1000LC-7 har även en ETP (Electric Fuel Transfer Pump) som standard. Med ETP kan föraren helt enkelt trycka på en strömbrytare för att börja tanka maskinen, vilket sparar tid och ansträngning vid underhållsarbete. Bredden på catwalken på DX1000LC-7 har också utökats till 520 mm, vilket ger mer utrymme för underhåll och för att förhindra olyckor.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se