App i telefonen ger maskinstatus

Delvator_Hitachi_ConSite_Pocket_web

Hitachis Global e-Service kommer nu som app för mobilen och har fått namnet ConSite Pocket. Den är nu tillgänglig som vilken annan app som helst och klar för användning.

Det som krävs är inloggningsuppgifter för Hitachis Global e-Service och naturligtvis en eller flera anslutna maskiner. Via appen kan kunder snabbt och smidigt administrera sina Hitachimaskiner utan att behöva logga in på Hitachis webbportal. I appen presenteras grundläggande maskindata som driftstimmar och position samt felmeddelanden.

Men framförallt finns det en månadsrapport som sammanställer maskinens driftsdata månadsvis. Detta gör det enkelt för ägaren att följa sina maskiner och exempelvis skriva ut underlag för koldioxidutsläpp, vilket ibland erfordras av beställare.

Att kunderna får felmeddelande från sina maskiner direkt i sin smartphone är nytt och ett ytterligare steg mot att skapa ett komplett service- och trygghetspaket för maskinägarna.

Nytt är även ConSite OilSensor som började fabriksmonteras tidigare i år. Hittills installeras systemet i bandgrävarna ZX210-6 och ZX350-6. Men inom kort kommer systemet att vara fabriksmonterat från ZX210-6 upp till ZX890-6 bandgrävare.

Sensorerna, som är framtagna av Hitachi och unika för branschen, sitter placerade i motor och hydraulsystem och håller koll på både motor- och hydrauloljans kondition. De mäter temperatur, densitet, viskositet och dielektriska värden. Vid avvikelser reagerar sensorerna och skickar informationen om detta via Hitachis kommunikationssystem. Därmed larmas Delvator, eller ägaren själv om servicebehovet. Om ägaren har Hitachis ConSite Pocket i sin smartphone går larmet att läsa även där.

Hitachi Global e-Service är tillgängligt för alla svensksålda Hitachi entreprenadmaskiner och Consite Pocket app fungerar för maskiner med maskinkommunikation, det vill säga för modellserierna ZX-3, ZX-5 och ZX-6 grävmaskiner, samt ZW-1, ZW-6 hjullastare.

© Anläggningsvärlden 2018.
info@anlaggningsvarlden.se