Michelin lanserar nu en ny generation däck för tipptruckar och ramstyrda dumprar. För tipptruckar kommer däcken Xtra Load Grip och Xtra Load Protect. För dumprar kommer premiumdäcket Xtra Defend. De nya däcken ger användarna möjlighet till högre lastkapacitet och högre hastigheter och därmed högre produktivitet.
Michelin Xtra Load Grip och Extra Load Protect är de första ”trestjärniga” 24.00R35 E4 däcken på marknaden någonsin. Den nya däckserien är avsedd för tipptruckar med lastkapacitet mellan 40 och 80 ton.
– Med en ökning på 9 tons lastkapacitet per maskin, får man en maximal produktivitet. Båda däcken ger längre livslängd och ökad produktivitet på grund av förbättrad ton kilometer per timme, säger David Bergström. försäljningschef på Michelin Nordic.
Nya Michelin Xtra Load finns i två modeller. De har optimerats på olika sätt med hänsyn till de två vanligaste underlagen som tipptruckar arbetar på:
Michelin Xtra Load Grip är för mjuka, lösa och leriga transportvägar som ofta återfinns vid byggarbetsplatser samt öppna gruvor och på transportvägar med kraftig stigning där grepp och dragkraft är prioritet.
Michelin Xtra Load Protect är för hårda aggresiva slitande transportvägar där skydd och slitstyrka är prioriterat, som i byggarbetsplatser samt öppna gruvor och stenbrott.
– Lastkapaciteten är avgörande för alla tipptruckar och den förstärkta däckstommen i nya Michelin Xtra Load gör det till det första 24.00R35-däcket på marknaden som fått en ”3-stjärnig” klassificering. Det är resultatet av en optimerad design som förbättrar däckets stressfördelning, säger Torbjörn Larsson, produktspecialist på Michelin Nordic.
Nya Michelin Xtra Defend är ett premium E4-däck med extra djupt däckmönster, som ger maximal motståndskraft mot skador och ökad livslängd, samtidigt som det innebär bättre TKPH -kapacitet jämfört med konkurrerande premiumdäck.
Däcket är utvecklat för ramstyrda dumprar med laster på 25–45 ton. Det är extra robust för att minimera skador och maskinstillestånd och livslängden är 15 procent längre jämfört med föregångaren Michelin X-Super Terrain+.
– Michelin Xtra Defend har fått sitt namn tack vare däckets extremt förbättrade egenskaper när det gäller robusthet och motståndskraft mot skador. Detta beror på 15 procent tjockare sidoväggar och förbättrad motståndskraft mot inträngande föremål i däckstommen, förklarar David Bergström.
Det innebär till exempel att det nya däcket klarar att en 172 mm lång spik tränger in i däcket utan att det punkteras – det är hela 16 mm mer än konkurrerande premiumdäck.
Tack vare ökad robusthet, starkare stomme och 15 procent tjockare sidoväggar gör däckets ”skyddande sköld” att mönsterdjupet på däcket kan ökas.
Däckmönstret på 29.5 R 25 Xtra Defend är 65 mm djupt. 5 mm mer än X-Super Terrain+, och den totala gummivolymen som använts i mönstret har ökats med 17 procent. Båda dessa förbättringar har bidragit till 15 procent längre livslängd för däcket.
Trots dessa förbättringar av däcket har inte produktiviteten påverkats negativt – maximal hastighet och lastförmåga har inte försämrats.