
Kungälvsbaserade företaget Truckparts är specialiserade på utrustning för pickuper och transportbilar och det är väl bara plånboken som sätter gränser för vad som kan monteras på bilarna.
Truckparts grundades i Jönköping redan 1998 och sedan ett antal år är man etablerade i Kungälv.
Uppgraderingar av pickupmodeller är bra för Truckparts och förra året kom den efterlängtade uppdateringen av Volkswagens pickup Amarok som tillsammans med Isuzu är toppmodellerna vad gäller utrustning från Truckparts. Även Ford- och Toyota-pickuper gynnas av Truckparts sortiment. I första hand är det bilhandlare som är kunder till Truckparts.
– En liten del av vår försäljning går till slutanvändarna, huvuddelen går till bilåterförsäljarna, säger Mattias Wassén, försäljningsansvarig för Truckparts.
”De kör ofta med tunga redskap och liknande på pickupflaket och vill ha rejäl fjädring”
Vad vill då en typisk entreprenör har på sin pickup?
– Det vanligaste och viktigast är nog förstärkta fjädrar, eller att installera luftfjädring. De kör ofta med tunga redskap och liknande på pickupflaket och vill ha rejäl fjädring, menar Mattias Wassén.
Kåpa över flaket är givetvis också en storsäljare. Huvskydd, frontbåge och vindavvisare är också vanliga tillbehör. I synnerhet motorhuvsskydd är en lämplig investering i de norra delarna av landet som ett skydd mot stenskott och liknande.
– En annan sak som blir allt vanligare är lastsläden. Det vill säga ett utdragbart golv i lastutrymmet där hantverkare kan ha sina verktyg lättåtkomliga. Dessutom har vi bilinredning som lådor och liknande som kan monteras efter önskemål, säger Mattias Wassén.
De olika produkterna kan levereras i olika modeller och priser, men efter en snabb genomgång ser man att man lätt kan lägga upp till 100.000 kronor om man väljer ”rätt” produkter att installera i sin transportbil.
Truckparts kunder bland slutanvändare är nästan uteslutande professionella kunder, kanske med vissa undantag för friluftstententusiaster och personer med pickupen som hobby.
Här kan du läsa fler nyheter inom transportbilar
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se