
För att förbättra kostnadskontrollen inom den nationella transportinfrastrukturplaneringen och ge regeringen ett tydligare underlag för styrning, har kunskapsmyndigheten för transportpolitiken, Trafikanalys, i årets delredovisning tagit fram åtta förslag på förbättringsområden. Dessa bygger på en fördjupad analys av de problemområden som lyftes fram i den första delredovisningen från regeringsuppdraget.
– Vi ser att många av de strukturella utmaningar som vi har identifierat vid tidigare granskningar kvarstår, även om flera utvecklingsinsatser pågår. I årets rapport presenterar vi därför flera förslag som kan bidra till bättre underlag och ökad transparens i den statliga infrastrukturplaneringen, säger Mattias Viklund, generaldirektör för Trafikanalys.
Förslagen syftar till att dels underlätta beslut om åtgärder i transportsystemet genom bättre och mer transparenta beslutsunderlag, dels stärka uppföljningen och förbättra lärandet i planeringen och genomförandet av transportinfrastrukturprojekt.
Ett förslag innebär att införa extern granskning av beslutsunderlag för större investeringsobjekt, med inspiration från erfarenheter i Norge och andra länder. Trafikanalys föreslår också att livscykelkostnader (LCC) i högre utsträckning synliggörs vid byggstartsförslag, för att beslutsfattare bättre ska kunna väga in långsiktiga ekonomiska konsekvenser vid prioriteringar.
”Vi ser att många av de strukturella utmaningar som vi har identifierat vid tidigare granskningar kvarstår.”
Vidare lyfts vikten av att Trafikverket genomför systematiska samhällsekonomiska analyser av alternativa åtgärder vid omprövningar av investeringsbeslut, för att stärka beslutsprocessens transparens och legitimitet. Trafikanalys vill även uppmärksamma kostnadskontrollen inom vidmakthållande och föreslår därför att regeringen årligen ska få redovisningar av Trafikverkets utvecklingsarbete för att förbättra kvaliteten i beslutsunderlagen inom detta område.
För att ytterligare stärka kostnadskontrollen rekommenderas förbättrade efterkalkyler för investeringsobjekt för att analysera kostnadsförändringar och identifiera orsaker till kostnadsökningar som är möjliga att påverka, samt ett förstärkt internt uppföljningsarbete inom Trafikverket kring informationshantering och systemstöd.
Förslagen presenteras på en övergripande nivå och förslagens implementering bör ske med hänsyn till risken för ökade administrativa kostnader och att alla förändringar noga måste vägas mot andra samhällsmål. Trafikanalys uppdrag pågår till 2028 och delredovisas i april varje år.
Här kan du läsa fler nyheter om infrastruktur
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se
