
Världens första fartygstunnel ska börja byggas 2026 där den norska Stadshalvön är som smalast. Sex entreprenörer anmälde sig för att bli prekvalificerade för att bygga Stad Ship Tunnel. Nu är fyra av dem kvalificerade att lägga bud.
– Vi har gjort grundliga bedömningar av de intresserade anbudsgivarna och är glada över att vi nu kan ta fyra solida entreprenörsgrupper vidare i tävlingen om att bygga världens första fartygstunnel. Med fyra leverantörer är vi troligen säkra på god konkurrens, vilket kommer att påverka både pris och kvalitet, säger kustdirektör Einar Vik Arset, vid Kystverket (norska Sjöfartsverket).
Arbetet med Stads fartygstunnel har utlysts som en totalentreprenad med förkvalificering och förhandlingar. Kystverket fick sex förfrågningar om att delta i tävlingen. Dessa har utvärderats mot de kvalifikationskrav som anges i anbudsdokumenten, inklusive tekniska och yrkesmässiga kvalifikationer. Fyra entreprenörer har nu bedömts som kvalificerade att lämna anbud.
– Kvalifikationskraven är absoluta. För entreprenörerna handlade den här omgången om att lyfta fram tekniska och yrkesmässiga kvalifikationer, bland annat genom referensprojekt. De fyra anbudsgivare som fortfarande är inblandade har svarat bra på detta, medan de två uteslutna anbudsgivarna har kvalitativa brister, säger projektledaren för Stads fartygstunnel Harald Inge Johnsen.
”Vi är glada över att så många solida entreprenörer vill tävla om att bygga Stads fartygstunnel”
Om anbudsgivarnas skriftliga underlag inte uppfyller kvalifikationskraven ska de avvisas, enligt upphandlingsbestämmelserna. Det betyder att två kinesiska aktörer står utanför anbudsgivningen.
– Kystverkets bedömning är att de två uteslutna anbudsgivarna inte har dokumenterat tillräcklig erfarenhet av relevant karaktär och svårighetsgrad, bland annat från arbete med insprutning i mycket hårt berg samt projektering och utförande av vatten- och frostskydd, förklarar Harald Inge Johnsen.
De första anbuden måste vara levererade senast 1 juni och utvärderas och förhandlas sedan, ofta i flera omgångar, innan det bästa anbudet utifrån tilldelningskriterierna väljs ut.
Målet är att teckna kontraktet hösten 2025 och påbörja byggandet 2026. Detta kräver att anbud inhämtas inom kostnadsramen för projektet. Kystverket har uppskattat byggtiden till cirka fem år.
Målet med Stad Ship Tunnel-projektet är att förbättra tillgängligheten och säkerheten för sjötransporter förbi Stad, förmodligen den mest väderexponerade och farliga havssträckan längs den norska kusten.
Fartygstunneln kommer att byggas där Stadshalvön är som smalast, mellan Moldefjorden och Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunneln blir 1,7 kilometer lång (2,2 km med infartsområden), 50 meter hög och 36 meter bred − vilket innebär att fartyg upp till storleken Kustkryssningen/Hurtigruten säkert kommer att kunna segla förbi Stadlandet.
Här kan du läsa fler nyheter inom infrastruktur.
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se
