Scania är marknadsledare för tunga lastbilar igen

Som vanligt slåss scania och Volvo om vem som ska toppa lastbilsstatistiken när året är slut. De två ligger alltid i en klass för sig. I år var det Scania som drog det längsta strået. Året innan var det Volvo som var nummer ett.

Scania blev det största lastbilsmärket i Sverige under 2024.Med 2.544 nyregistrerade lastbilar blev Scania marknadsledare med en marknadsandel på 48,8 procent, vilket är en ökning från 43,2 procent året innan. Tvåan Volvo registrerade 2.096 lastbilar, vilket motsvarar en marknadsandel för helåret 2024 på 40,1 procent, enligt branschorganisationen Mobility Sweden.

– En anledning till den höga marknadsandelen är att vi kunnat beta av den stora orderboken som hängde kvar sedan 2022. Bristen på komponenter under pandemin innebar att leveranserna drog ut på tiden, säger Niklas Engholm, försäljningsdirektör, Scania Sverige.

Scania vinner registreringarna inom alla segmenten, fjärr, distribution, anläggning, avfall, samt timmer- och skogstransporter. 

– Scania har fordon som passar alla kunder och körningar. Bränsleförbrukningen är erkänt låg och gynnar både åkarnas ekonomi och miljön. Vi har fortsatt att utveckla förbränningsmotorn med både Super och V8:an, lägg sedan till att man kan välja alternativa drivmedel som HVO, komprimerad och flytande biogas samt RME. Dessutom har vi många diskussioner om elektrifiering med våra kunder, menar Niklas Engholm.

Scania var även starkast på den svenska marknaden när det gäller antal nyregistreringar av lastbilar som körs på komprimerad biogas med en marknadsandel på hela 76 procent under fjolåret, vilket är en ökning med 3,5 procent jämfört med året innan.

”Det är viktigt att elektrifieringen ökar i Sverige. Scania tror på omställningen och har bestämt sig för att driva skiftet”

– Vi lanserade tidigare två motorer för både flytande och komprimerad biogas, 420 och 460, som med både större tankar och med dubbla tankar ger åkerierna stor flexibilitet i sina uppdrag. Räckvidden är branschledande, berättar Niklas Engholm.

Andelen ”hållbara” tunga fordon, med biogas, RME och helelektriska, uppgick till närmare 23 procent av Scanias totala orderingång förra året. Totalt registrerades 342 tunga eldrivna lastbilar i Sverige under 2024, att jämföras med 288 under 2023. Det motsvarar en ökning på 18,75 procent.

– Det är viktigt att elektrifieringen ökar i Sverige. Scania tror på omställningen och har bestämt sig för att driva skiftet. Under 2024 har vi 40-talet nya kunder över hela landet där vi kan stötta dem i alla delar av elektrifieringsresan; från projektering, med ruttanalyser, laddinfrastruktur, val av fordon till service och finansiering. Vi ser det som ett partnerskap, vi gör det tillsammans, säger Johan Uhlin, vd för Scania Sverige och fortsätter:

– Vi ser också att våra kunder är väldigt nöjda med de ellastbilar som har levererats. Våra Scania-ingenjörer har tagit fram batterier som är anpassade specifikt för tung trafik, både vad gäller prestanda och hållbarhet. Vi är i full färd med att bredda vårt programutbud med regionala ellastbilar och fjärrtransporter. Vi tar inga genvägar när det gäller elektrifierade lösningar. Våra ellastbilar bygger på Scanias modul-tänk och har samma höga kvalitetsnivå som våra övriga produkter.

Här kan du läsa fler nyheter inom lastbilar

© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se