Skruvdubb på hjullastaren ger säkrare snöröjning

De dyrbara husvagnarna och husbilarna står parkerade med endast tre meters mellanrum. Och planeringsskopan på Keijo Timonens L70H är 2,75 meter. Att röja snö i den miljön kan orsaka riktigt dyrbara försäkringsärenden.

– Sedan vi monterade skruvdubb på vår hjullastare har det inte hänt en enda olycka, säger Keijo Timonen.

Som platschef på Caravan Clubs caping i Tandådalen, väster om Sälen, har Keijo ansvar för 770 ställplatser för husvagnar och husbilar samt sex kilometer väg på det tolv hektar stora omårdet. De allra flesta, 720 platser, är säsongsplatser för gäster som står årets runt.

Det ställer extra stora krav på snöröjningen, särskilt en vinter som denna som gav rekordmycket snö i mars: till glädje för alla påskfirare, men en rejäl utmaning för Keijo och de andra snöröjarna i Tandådalen.

Till sin hjälp har de två Volvo hjullastare, L70H och L60H, och Keijo har i flera års tid funderat på att skaffa dubb till maskinerna. Något som av olika skäl inte blivit av.

Swecon å sin sida har tidigare varit intresserade av att saluföra de dubbar som tillverkas av Eskilstunaföretaget BestGrip, men det har heller inte blivit verklighet. Men deras nya produkt väckte intresset igen.

– Vi tror att många av våra kunder har ett behov av att enkelt dubba däcken på sin maskin när det är riktigt halt. Men vi ville först testa produkten och då var Caravan Club helt perfekt som kundpilot, säger Patrik Taleus, chef för inköp på Swecon.

Dubbarna sitter bra, 4-5 säsonger om man kör normalt. De är enkla att dubba på och av och gör heller ingen åverkan på däcket. De kräver endast cirka 14 mm mönsterdjup och ger minskat slitage på däck samt minskad bränsleförbrukning då det spinner mindre.

Först fick Keijo Timonen 600 dubb av BestGrip 1911-3, med 5,3 millimeters utstick, som han skruvade på däcken till L70H.

– Men jag dubbade för glest och det gjorde ingen skillnad. Så jag dubbade tätare och fick dessutom 300 dubb till. Det gjorde mycket stor skillnad, säger han.

Snömängden i slutet av vintern, i kombination med vårvintervädret som bjuder på kalla nätter och varma dagar, har ställt snöröjarna inför stora utmaningar.

– Det är lätt att man glider med maskinen och drar med sig någon plastdetalj på en husvagn eller ett förtält. Men sedan vi fick dubb på vår L70H så har det inte varit ett enda tillbud.

Testpiloten är med andra ord mer än nöjd.

– Ja, och till nästa vinter så skulle jag vilja ha dubbar till L60:an också. Det skulle vara riktigt bra, både för oss och campinggästerna.

För Patrik Taléus på Swecon är det precis den återkoppling han önskade.

– Vi har testat produkten i tuffast tänkbara miljö. Allt talar för att vi kommer att ha BestGrip i vårt sortiment redan till nästa säsong.

© Anläggningsvärlden 2023.
info@anlaggningsvarlden.se