För att locka unga att bli nyfikna på anläggningsbranschen och rekrytera nästa generations arbetskraft samarbetar Byggföretagen, Innovationsföretagen och Trafikverket i en kampanj som kallas ”Var med och fixa framtiden.
FI två filmer får man följa den nya komikerstjärnan och influeraren Kaeli Abdi då hon besöker anläggningsprojekt inom järnväg och elektrifiering av vägar. Filmerna, som visar hur Kaeli på ett humoristiskt och underhållande sätt presenterar sina egna smarta ideér på hur anläggningsbranschen kan bli mer effektiv och klimatsmart, kan ses i sin fulla version på sajten anlaggningsbranschen.nu.
Målgruppen är i första hand ungdomar i gymnasiet, som kommer nås via sociala medier i samband med att antagningen till högskola, universitet och yrkeshögskola öppnade den 15 mars.
– Anläggningsbranschen har ett stort behov av att locka unga för framtida rekrytering och vi måste testa nya sätt att göra det på. I denna gemensamma satsning vill vi med glimten i ögat förmedla hur samhällsviktig, spännande och innovativ branschen är, säger Lars Redtzer, Byggföretagens chef för branschutveckling.
– Kommunikationen riktar sig till gymnasieungdomar i första hand – en målgrupp som har låg, eller ingen, kunskap om anläggningsbranschen. Nu vill vi väcka ett intresse för den här viktiga branschen, genom en kampanj som sticker ut. Målet är att ungdomarna ska överväga anläggning i sitt stundande studie- och karriärval, säger Innovationsföretagens kommunikationschef Linnea Kvist.
– Med humor vill vi väcka uppmärksamhet och presentera anläggningsbranschen som en möjlig framtidsbransch, berätta om dess bredd och att det finns plats för många olika framtidsdrömmar hos oss. Och, gemensamt är att vi tillsammans är med och bygger framtiden, säger Annika Holmqvist, chef för Trafikverkets Investeringsverksamhet.