Volvo lanserar ny 38 tons hybridgrävare

Volvo utökar sitt utbud av hybridgrävare med största modellen hittills: EC380E Hybrid i 38 tons klassen. Enligt Volvo CE ökar den bränsleffektiviteten med upp till 17 procent och minskar koldioxidutsläppen med upp till 15 procent. Foto: Volvo Construction Equipment, pressbild

Volvo CE lanserar sin hittills största bandgrävare i sitt växande hybridsortiment, vilket uppges öka bränsleeffektiviteten med upp till 17 procent. EC380E i 38 tons klassen har samma kraft som sina motsvarigheter som inte är hybrider.

Dessutom minskar koldioxidutsläppen med upp till 15 procent. 

Det här nytillskottet, som nu är den största hybridgrävaren i sortimentet, uppges vara byggd på en stabil grund. 

Det var 2019 som Volvo lanserade sin första hybridgrävare – EC300E Hybrid. Den har nyligen uppgraderats med en helt ny drivlina och därtill har familjen utökats med två nya hybridmaskiner EC250E Hybrid i 25-tonsklassen och EC350E Hybrid i 35 tonsklassen.

Volvo menar att den här ”arbetshästen” är ett perfekt alternativ för kunder som  vill spara bränsle och sänkta utsläppen.

– Vi visste när vi lanserade EC300E Hybrid för två år sedan att vi bara var i början av vår hybridresa. Vår unika hydraulhybridteknik har visat att den har potential att fungera för en mängd olika grävare, oavsett storlek, och vi kommer att vidareutveckla vårt erbjudande så att vi kan tillhandahålla de mest effektiva, flexibla och miljömässigt ansvarstagande lösningarna för våra kunder, säger Kangwook Kim, global produktchef på Volvo CE.

Volvo hydraulhybridteknik tar tillvara på ”fri” energi som genereras av bommens nedåtrörelse.

Maskinerna i Volvos sortiment av hybrider använder företagets unika hydraulhybridteknik som tar tillvara ”fri” energi som genereras av bommens nedåtrörelse. De kraftfulla och regelbundna bomsänkningsrörelserna laddar en hydraulackumulator som sedan lagrar och levererar energi, når så behövs, för att driva den hydrauliska hjälpmotorn som hjälper till att driva motorsystemet.

Enligt Volvo CE kompromissare inte hybridmodellerna med förmågan, utan dessa maskiner har samma kontrollerbarhet och prestanda som icke-hybrider.

Den största skillnaden mellan Volvos hybridkoncept och konkurrenternas, är att det använder bommens uppåt och nedåtrörelser för att fånga upp fri energi.

Andra system använder vanligen maskinens svängrörelse för att fånga upp energi. Med Volvos koncept kan maskinföraren fånga upp energin i en typisk lastcykel och enligt Volvo CE kan systemet verkligen optimera arbetsflödet.

Hybridlösningen uppges vara kostnadseffektiv och tillförlitlig och är lätt att underhålla och består endast av en handfull tilläggskomponenter – fritt från störningar eller komplikationer i driften av grävmaskinen.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se

Bomsänkningsrörelserna laddar en hydraulackumulator som sedan lagrar och levererar energi, när så behövs, för att driva den hydrauliska hjälpmotorn som hjälper till att driva motorsystemet.