
Volvo CE satsar stort på elektrifiering och på Baumamässan visade företaget endast elektriskt drivna maskiner. Vid en presskonferens sa Melker Jenrberg, vd på Volvo CE ”att vi kan vara ganska stolta, vi är ledande inom många olika elektriska segment. Men han medgav också att övergången till elektriska maskiner har gått långsammare än väntat. – Det finns inte EN kraftlösning i framtiden, ingen silverkula. Förbränningsmotorer kommer att fortsätta att spela en stor roll i branschen under lång tid framöver … vi optimerar dessutom våra motorer för användning med förnybara bränslen som HVO100.”
Volvo CE introducerar världens första batterielektriska ramstyrda dumpar Volvo A30 Electric och Volvo A40 Electric. För Volvo CE, som uppfann de ramstyrda dumprarna redan 1966, är det ett betydelsefullt steg att presentera den första eldrivna dumpern i sitt slag. Dessa banbrytande maskiner som ytterligare expanderar Volvo CE:s eldrivna sortiment, hjälper kunderna att gå mot utsläppsfri drift inom bergtäkt-, tunneldrivning och gruvsegmentet, skriver Volvo CE i ett pressmeddelande.
Volvo A30 Electric och A40 Electric presenterades på Baumas öppningsdag den 7 april och kommer finnas tillgänglig för utvalda kunder i Europa från och med nästa år. De två nya maskinerna har samma terrängprestanda som konventionella modeller och matchar nollutsläpp med hög funktionalitet för en rad olika segment. Med en nyttolast på 29 respektive 39 ton är dessa mäktiga maskiner nu bland de största i Volvo CE:s eldrivna produktportfölj.

Lanseringen är den senaste milstolpen i en rad innovationer inom dumperområdet. Den kommer kort efter att företaget nyligen presenterade en ny generation konventionella ramstyrda dumprar. Som en del av företagets största produktportföljförnyelse på decennier, där 35 procent av företagets totala portfölj har uppdaterats, har den nya generationen förbättrad produktivitet, säkerhet och bränsleeffektivitet.
”De här eldrivna dumprarna är ett stort steg framåt i vår ambition att minska koldioxidutsläppen”
– Vårt engagemang för innovation fortsätter. De här eldrivna dumprarna är ett stort steg framåt i vår ambition att minska koldioxidutsläppen i anläggningsbranschen och kombinerar samma oslagbara prestanda som våra kunder känner till och älskar, med en mer hållbar drift. Som världens första batteridrivna ramstyrda dumprar i sin storleksklass är vi stolta över att fortsätta utveckla vår portfölj genom att föra in vår elteknik i världsklass i ett helt nytt segment, säger Mats Sköldberg, teknikchef för Volvo CE.
De nya batterielektriska dumprarna uppges ha kraftfulla litiumjonbatterier och har en drifttid på 4–4,5 timmar för de flesta användningsområden, även om högenergijobb kan kräva tätare laddning. Under gynnsamma förhållanden kan de ha en körtid på upp till 7 timmar. Idealiska användningsområden är lastning i nedförsbackar och tomkörning i uppförsbackar, tunnelarbeten, bergtäkter och underjordsarbeten där det är viktigt med låga eller inga utsläpp.
Snabbladdning från 20–80 procent på cirka en timme är möjligt tack vare en DC-laddningslösning med en maximal laddningskapacitet på 350 kW. När de nya maskinerna laddas med el från fossilfria energikällor är koldioxidbesparingen 84 procent för A30 Electric och 90 procent för A40 Electric under hela sin livscykel, jämfört med deras dieseldrivna motsvarigheter
Enligt Volvo CE innebär de nya maskinerna inte bara ett betydande steg framåt inom hållbar innovation utan drar också nytta av den nya generationens uppgradering med banbrytande framsteg inom säkerhet, drifttid och effektivitet. De bygger på den nya generationens plattform och har samma innovativa, moderna design och förbättrade funktioner för vagnparkshantering.
Fördelarna med den här plattformen är bland annat avancerade förarstödssystem som minskar olycksrisken, förbättrad sikt för säkrare drift och förenklad service för snabbare och enklare underhåll. Den integrerade Volvo Co-Pilot-displayen ger enkel kontroll över media, kameror, klimat och maskinstatus, medan det dynamiska instrumentklustret ger en snabb överblick över viktiga data.
En omplacerad dörr, guidad instegsbelysning och nya ledstänger underlättar säker in- och utpassering, medan den bekväma och anpassningsbara hytten ger förarna en körupplevelse med mer uppkoppling och bekvämlighet än någonsin tidigare.
Här kan du läsa fler nyheter om maskin- och byggmässor
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se
